Berlingske Business

Iværksætterfirma hjælper IKEA med at mindske madspild

HORESMEAT/IKEA
Teknologien Winnow bliver blandt andet anvendt i IKEAs køkkener. Foto:

Et nyt iværksætterfirma hjælper store giganter såsom IKEA med at forhindre madspild. De estimerer selv, at de allerede har hjulpet IKEA med at redde 350.000 retter mad.

Det britiske iværksætterfirma Winnow har udviklet en teknologi, der kan hjælpe travle køkkener med at undgå at smide madvarer ud.

Det skriver CNN Money.

Winnows teknologi hedder »Smart Scale.« Den vejer vægten af mad, når den lander i skraldespanden. Personalet taster ind på en tablet hvilken form for fødevarer, de smider ud, og Winnow fortæller så, hvor mange penge madspillet koster. Dermed kan virksomheder og restauranter målrette indsatsen mod madspild.

Winnow mener, at deres teknologi har sørget for, at 2.600 tons mad ikke er endt som skrald.

IKEA har sparet næsten seks millioner danske kroner på otte måneder ved at bruge teknologien.

Teknologien er indført i 40 IKEA-butikker, og det er planen, at det bliver indført i 400 forretninger inden for de næste 2 år.

Winnows konkurrent LeanPath har gjort det samme i de amerikanske IKEA-forretninger.

Winnow startede i London for få år siden. De har blandt andet modtaget investeringer fra det engelske venturekapitalfirma Mustard Seed.

Mustard Seeds direktør, Henry Wigan, forventer, at Winnow vil give stort overskud i sidste ende.

»Vi er målrettet fokuserede på at opbygge et fantastisk firma, som løser en global problemstilling. Og vi er sikre på, at det vil give igen,« Siger Wigan.

I Danmark har et lignende firma tiltrukket investeringer. Appen 'Too Good to Go' skal sørge for, at folk får mulighed for at købe mad, der ellers var endt i skraldespanden, til lave priser. Det købes hos blandt andet restauranter og caféer ved lukketid. Blandt andre rigmanden Preben Damgaard, Endomondo-stifteren Mette Lykke og Birgitte Aaby, som blandt andet er kendt fra TV-programmet Løvens Hule, har investeret i millioner i Too Good To Go.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen