Berlingske Business

IT-system fra KMD skaber kø ved valgstederne

Vælgere og lokalpolitikere har forskellige ønskelister
Med digitale valglister skulle køerne ved valgstederne blive kortere, fordi vælgerne kan bruge alle valgbordene i stedet for ét bestemt. Foto:

Der er lange køer ved valgsteder i København, fordi de digitale valglister fra KMD driller.

Med digitale valglister skulle køerne ved valgstederne blive kortere, fordi vælgerne kan bruge alle valgbordene i stedet for ét bestemt.

Men ved dagens kommunal- og regionsvalg er situationen flere steder i København og Region Hovedstaden den modsatte. Nedbrud i it-systemet bag digitale valglister skaber meget lange køer. Det skriver Computerworld.dk.

Danmarks Radio oplyser at flere kommuner melder om nedbrud. Herunder Sengeløse, Høje Taastrup og ved Islands Brygge og Nyboderskole i København. Oplysningerne stammer fra Borgerservice.i Københavns Kommune. Også en hel del Twitter-beskeder fra vælgerne bekræfter, at folk ved valgstedet på Islands Brygge må opgive at stemme, fordi køen er blevet uoverskueligt lang, skriver Version2.dk

To ud af tre kommuner har købt KMD's digitale valglister, som blev brugt første gang i 2005. Der har også tidligere været problemer med systemet, og KMD har derfor forsøgt at finpudse koden yderligere.

KMD har ikke modtaget besked om problemerne, fortæller it-firmaet, som ikke kan afvise, at der kan have været opstartsproblemer nogle steder. Går systemet ned, er fall-back-løsningen at skifte til analog vælgerregistrering med papir.

Ifølge Dr.dk er det netop, hvad der er sket på valgstederne. I Sengeløse blev valghandlingen således stoppet i 32 minutter, mens de valgtilforordnede gjorde det gamle system klar.

Version2 forsøger at få en forklaring på de tekniske problemer fra KMD.

til bm f kommunalvalg2013

Deltag i debatten på Version2.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen