Berlingske Business
17:41God weekend

IT skal bruges på rette tid og sted

Danske virksomheder og danske arbejdspladser er under et globalt pres i disse år.I denne konkurrencesituation er det helt afgørende,

at vi styrker vores evne til at udnytte viden og anvende teknologi. Viden og teknologi kan gøre virksomhederne mere effektive

og gøre dem i stand til at udvikle nye og bedre produkter og serviceydelser. Derfor har regeringen formuleret det mål,

at Danmark skal være et af verdens førende højteknologiske samfund.



Det er vigtigt, at denne udvikling også

finder sted i de mindre og mellemstore virksomheder, der udgør en meget væsentlig del af dansk erhvervsliv. Også

disse virksomheder skal være mere højteknologiske, og det behøver hverken at være meget dyrt eller meget

besværligt.



Et af de centrale steder at sætte ind er anvendelsen af IT, som rummer store muligheder for effektivisering

og innovation. Anvendelse af IT kan styrke alle typer af virksomheder; men forskellige typer af virksomheder vil have brug for forskellige

former for IT-løsninger. Man skal altså ikke bare skubbe mere teknologi og isenkram ud i virksomhederne, men forsøge

at anvende IT på rette tid og sted. Dette er også overskriften for den indsats og de analyser af IT-anvendelse i de mindre

og mellemstore virksomheder, som Videnskabsministeriet offentliggjorde for få uger siden.



Helt overordnet viser analyserne,

at IT-anvendelsen i de mindre og mellemstore virksomheder generelt ligger et godt stykke efter de større virksomheders. Det

er særlig blandt virksomheder med under 50 ansatte, at en betydelig gruppe har en meget enkel IT-anvendelse. Blandt virksomheder med

mellem 10-50 ansatte har hver fjerde virksomhed stadig en IT-anvendelse, der må betegnes som simpel.



Dette viser, at der

er plads til forbedring af virksomhedernes konkurrenceevne. For Videnskabsministeriets analyser viser, at it skaber innovation og

værdi.



Hver fjerde virksomhed har ifølge Danmarks Statistik udviklet nye produkter og serviceydelser ved hjælp

af it-projekter, og næsten to ud af tre af disse virksomheder har oplevet, at IT-projekterne skaber øget indtjening.

Der er altså en klar sammenhæng mellem IT-anvendelse, innovation og værdiskabelse.



Analyserne viser også,

at elektronisk fakturering er et af de områder, hvor de mindre og mellemstore virksomheder har gode og nærliggende muligheder

for at forbedre IT-anvendelsen.



Dette er ikke mindre interessant i lyset af, at offentlige myndigheder fra 1. februar 2005 kan

kræve at modtage elektroniske fakturaer fra deres leverandører. Jeg tror, at de nye krav vil være med til at styrke IT-anvendelsen,

både i virksomhederne og i den offentlige sektor.



IT er imidlertid et komplekst område, hvor udviklingen går

stærkt. Samtidig er IT-kompetencerne i mange mindre og mellemstore virksomheder ikke så omfattende. Det kan derfor være

svært at skabe det fornødne overblik over hvilke typer af IT-løsninger, der er vigtige i virksomhedens konkrete

forretningssituation, samt over de programmer og udstyr, der findes på markedet. Erhvervsorganisationer samt lokale og regionale erhvervsaktører

kan hjælpe med at få overblik. Derfor har vi som en del af indsatsen for IT på rette tid og sted iværksat

en forsøgspulje, hvor IT-ambassadører som erhvervsorganisationer, kommuner og regionale parter kan få dækket

en del af udgifterne til projekter, der skal fremme IT-anvendelse i de mindre og mellemstore virksomheder.

IT-ambassadører

IT-ambassadørerne

skal være med til at bringe spørgsmålet om it-anvendelse højere op på erhvervslivets dagsorden. Det

er også helt centralt, at man i projekterne kommer ind over dørtærsklen i virksomhederne. Der vil blive stillet

krav om, at projekterne indeholder en indsats rettet specifikt mod virksomhederne.



Dette kan f.eks. være en indsats for,

at virksomheder får hjælp til at gennemføre foranalyser af IT-mulighederne i forhold til deres specifikke forretningssituation.

Foranalysen skal give overblik over, hvor virksomheden med størst udbytte skal sætte ind.



Forsøgspuljen vil

blive søsat efter nytår, i første kvartal af 2005. Jeg håber, at den vil bidrage til kreativiteten blandt

erhvervsorganisationer, kommuner og regionale parter, så vi får en række spændende projekter til gavn for

de mindre og mellemstore danske virksomheder. Og dermed til gavn for beskæftigelse, vækst og velfærd i det danske

samfund.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen