Berlingske Business

It-kriminelle har sjældent held med netbank-svindel

CYBERSECURITY-INTERNET/BUG
Det er første gang, at Finansrådet har phishing med som selvstændig kategori i opgørelsen over netbankindbrud, efter at bankerne er begyndt at indsamle tallene. Foto:

Når svindlere forsøger at misbruge danskeres netbank, anvender de i langt de fleste tilfælde metoden phishing, hvor de forinden har franarret folk fortrolige oplysninger som eksempelvis cpr-nummer.

Det fremgår af en opgørelse fra Finansrådet over antallet af netbankindbrud i første kvartal af 2016.

Ud af de 175 sager om misbrug af netbanker tegnede phishing sig for de 169 af tilfældene. De resterende seks falder under kategorien netbankindbrud, hvor svindlere har skaffet sig adgang ved hjælp af ondsindet software - såkaldt malware.

Det er første gang, at Finansrådet har phishing med som selvstændig kategori i opgørelsen over netbankindbrud, efter at bankerne er begyndt at indsamle tallene.

IT-kriminalitet

Dermed kan der ifølge Finansrådet komme mere fokus på problemet.

I årets første kvartal forsøgte svindlere at stjæle i alt 4,7 millioner kroner fra danskeres netbanker. Men det lykkedes bankerne at stoppe de fleste tilfælde, således at der kun forsvandt i alt 400.000 kroner i de 26 tilfælde, hvor de havde held med deres foretagende.

I gennemsnit svarer det til, at der blev franarret godt 15.000 kroner i de tilfælde, hvor phishing-bagmændene slap godt fra indbruddet.

GERMANY-POLITICS-IT-INTELLIGENCE-INTERIOR-CCC-TROJAN

Til sammenligning slap it-kriminelle, der havde installeret malware for at skaffe sig adgang til netbanker, næsten af sted med 200.000 i gennemsnit i de fire tilfælde, Finansrådet har med i sin opgørelse.

Ifølge rådet er årsagen til, at det i langt de fleste tilfælde lykkedes at stoppe misbrug af netbank via phishing, at bankernes systemer er blevet stadig bedre til at blokere uautoriserede overførsler.

Kreditkort

Generelt er danskerne gode til ikke at udlevere personlige oplysninger, lyder det fra Finansrådet, der er en interesseorganisation for pengeinstitutter i Danmark.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen