Berlingske Business

IT-komet tager Microsoft med storm

Kresten Thorndahl
17-årige Kresten Thorndahl er netop hjemvendt efter halvanden måneds praktik i Microsofts hovedkvarter i Washington. Foto:

Kresten Thorndahl er ved at gøre kometkarriere hos Microsoft. Han er så målrettet, at selv amerikanere kan lære noget af ham - og så er han kun 17.

Mange vil kunne erindre spørgsmålet: »Hvad vil du være, når du bliver stor?« Otte ord, som kan bringe de fleste 17-årige på glatis - men ikke ham her.

Kresten Thorndahl har fod på sin fremtid. Han arbejder allerede i drømmebranchen, nærmere bestemt i Microsofts danske hovedkvarter i Hellerup, hvor han vil kunne fejre 10-års jubilæum, før han er færdig med universitetet. Og mens hans jævnaldrende har daset i den danske sommervarme, har Kresten Thorndahl taget USA med storm.

Den 17-årige sjællænder er netop, som en af de yngste nogensinde, hjemvendt fra halvanden måneds praktikstilling i Microsofts hovedkvarter i Washington. Her arbejdede han side om side med lederen af den globale salgsgruppe for undervisning med nye, smarte løsninger til intelligent IT i undervisningen.

I stedet for at hente kaffe, som han frygtede at blive sat til, blev han sat i spidsen for sit eget projekt. Det kan han dog ikke afsløre så meget om.

Branding i USA

Opholdet i USA fik han sat i stand efter at have sendt e-mails til en masse mennesker i virksomheden og fået hjælp fra nogle kolleger fra Danmark. To uger senere sad han i flyet over Atlanten.

Det samme gåpåmod fik han demonstreret i USA, hvor han under et møde blandt andet fik præsenteret sig for Steve Ballmer, administrerende direktør for hele foretagendet. En anden dag var han gået hen til afdelingen, der laver Microsofts - til tider udskældte - internetbrowser og havde kastet et brev i postkassen til deres vicedirektør med et forslag til et helt nyt interface på Internet Explorer.

Steve Jenkins, en fastansat som Kresten Thorndahl boede hos under opholdet, var imponeret.

»Han sagde, det havde været en oplevelse at have mig derovre. Åbenbart tænker jeg anderledes, end de normalt gør - jeg er lidt mere frigjort fra begrænsninger og autoriteter end andre. Men det er lidt mærkeligt, for det er normalt amerikanere, som virkelig kan »brande« sig selv,« smiler Kresten Thorndahl, som man dog fornemmer stadig gemmer på en portion ydmyghed, der skal overvindes.

Må give afkald på tid til andre

Jenkins mente, man kunne lære noget af Kresten Thorndahls attitude. Men hvis man lytter godt efter, kan man måske også lære noget andet. Noget om hvordan vi uddanner.

»Den erfaring, jeg får hos Microsoft, er altså bare ikke noget, man kan få i et klasseværelse. Men det supplerer meget godt det, jeg lærer i skolen. Det med at lære en masse i klasseværelset og så at skulle vente med at komme ud på arbejdsmarkedet og faktisk bruge den viden, det synes jeg ikke er holdbart. Jeg lærer meget mere af, at jeg kan bruge det med det samme. Jeg suger det meget mere til mig. Det er også noget, jeg håber på, andre vil prøve. At få et job, hvor man faktisk kan bruge det, man lærer, er noget, som vil kunne udvikle vores uddannelser,« siger han.

Samtidig ved Kresten Thorndahl godt, at han går glip af noget, når han arbejder hårdt ved siden af studiet. Når han går på nettet om aftenen for at holde møde med den amerikanske afdeling og bruger hele sin sommerferie på at arbejde i det forjættede land.

»Jeg kan godt se, jeg giver afkald på nogle ting. På at være sammen med mine venner og familie. Der er noget kvalitetstid, jeg gerne ville have brugt, men det er mit eget valg. Jeg får noget godt igen, og jeg synes jeg er ved at finde en balance,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen