Berlingske Business

IT-kæmpe skal af med endnu 2.200

pix-Bill McDermott
SAPs enetopchef, Bill McDermott, må for anden gang på et år skære flere tusinder stillinger bort i Europas største softwareselskab. Arkivfoto: Albert Gea, Reuters/Scanpix Foto:

Tyske SAP nedlægger tusinder af stillinger, presset af overgangen til at bruge software på nettet.

2.200 stillinger skal nedlægges i den anden sparerunde på kort tid i Europas største softwareselskab, tyske SAP.

Et tilsvarende antal jobs forsvandt sidste år ved den nye enetopchef Bill McDermotts første sparerunde og er et udtryk for, at SAP går fra at levere databaser og analyseprogrammer direkte til virksomhederne og i stedet begynder at sælge sine produkter som internetløsninger, som det er sværere at tjene penge på, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

De 2.200 stillinger, som forsvinder, udgør omkring tre procent af SAPs samlede medarbejderskare på 74.000 på verdensplan, oplyser SAPs personaledirektør, Stefan Ries, til bureauet.

IT-branchen hårdt ramt af nedskæringer

SAP er verdens største leverandør af erhvervssoftware og havde indtil juli 2013 både amerikanske Bill McDermott og danske Jim Hagemann Snabe som topchefer i en helt usædvanlig duo, som overtog styringen af SAP i 2010 og fik bragt giganten på fode igen.

SAP vil tilbyde frivillige fratrædelser og mulighed for at gå tidligere fra på pension men kan endnu ikke sige, hvor besparelserne rammer geografisk.

SAP, som har hovedsæde i Walldorf i Sydtyskland, er stiftet i 1972 og er ikke ene om massefyringer af personale som følge af ændrede tider. Også IBM, Cisco, Hewlett-Packard (HP) og Microsoft har nedlagt titusinder af stillinger i de senere år. Tyske Siemens meddelte i februar, at to procent af medarbejderskaren skal skæres væk.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen