Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

IT-giganter makker ret - men du skal stadig beskytte dine egne data

12BUSprivatliv.jpg
Hvis man ikke selv aktivt klikker diverse tilladelser væk, vil IT-giganternes snushaneprogrammer opsamle data om stort set alt, hvad man foretager sig. Foto: Niklas Hallen/AFP

IT-giganterne presses til at gøre stadig mere, så man kan beskytte sine personlige data. Det er dog langtfra godt nok, siger eksperter.

Beskyttelse af privatlivets fred og personlige data mod uvedkommende snushaner har pludselig fået et løft.

Både Microsoft og Google har udvidet mulighederne for selv at bestemme, hvilke oplysninger der samles ind og bruges, og den nye udgave af Googles mobilstyresystem Android vil også kunne håndstyres langt bedre.

På TDC Hosting datacenter i Valby er der tre store nedkølede s

Imens advarer teknologigiganterne den amerikanske regering mod at pille ved krypteringen af data, og EU gør klar til den hidtil skrappeste datalovgivning med store bøder. Eksperter advarer dog mod, at vi bliver for blåøjede – vi skal selv gøre en aktiv indsats for at begrænse overvågningen.

Softwaregiganten Microsoft ændrede i denne uge brugerbetingelserne for internettelefoniprogrammet Skype, som Microsoft købte i 2011, så de svarer til Microsofts øvrige brugerbetingelser og lancerede samtidig et digitalt instrumentbræt, hvor man kan styre, hvordan nogle personlige oplysninger beskyttes.

Internetgiganten Google har samtidig øget muligheden for at styre masseindsamlingen af data gennem de gratis Google-tjenester, og i det vidt udbredte mobil­styresystem Android – som 80 procent af alle nye smartphones kommer med – giver den nyeste version til efteråret mulighed for for eksempel at vælge, hvilke programmer der ikke skal kunne gå på nettet eller have adgang til ens placering, kontaktbog med videre. Det giver konkurrenten Apple allerede i dag mulighed for i sit styresystem, iOS.

CYBERSECURITY-USB/ATTACK

»Hvis vi slår noget op på dine vegne, for eksempel trafik, er det anonymt. Du bevarer kontrollen,« sagde Craig Federighi, Apples softwaredirektør, ved præsentationen i mandags af de seneste softwareopdateringer til Apples styresystemer.

Apples topchef Tim Cook sagde ugen forinden i en slet skjult opsang til konkurrenterne, at »moralen kræver«, at folk bevarer retten til at have ting for sig selv.

Kræver stadig rigtigt god tid

Det er en god udvikling, mener Forbrugerrådet Tænk.

»Det vidner om, at Google godt er klar over, at man indsamler enorme mængder af data, og at forbrugerne efterspørger at få indblik i det. At koble forskellige tjenesters politik sammen for at skabe overblik og gøre det overskueligt kan være fint nok, men indtil videre er disse værktøjer kun for feinschmeckere – altså forbrugere med rigtigt god tid. Og at de laver sådan et værktøj er ikke det samme som at have frit spil til at gøre, hvad de vil, og have fået carte blanche til at fortsætte den voldsomme dataindsamling og så lægge hele ansvaret på forbrugernes skulder,« siger seniorjurist Anette Høyrup fra Forbrugerrådet Tænk.

Billet_Business

Hun så langt hellere, at databeskyttelse var standard, og man så selv kunne bestemme, hvad man ønskede at dele.

»I den fysiske verden kontrollerer jeg selv, hvem jeg vil fortælle hvad til. I den digitale verden er det omvendt: Man indsamler automatisk alt som standard, og så kan forbrugerne vælge til eller fra. Og det er der faktisk forslag om at få ændret i den nye dataforordning for EU, hvor vi har kritiseret den danske regering for at være noget fodslæbende,« siger Anette Høyrup, som frygter en udvanding af de fælles opstramninger af den nuværende lovgivning fra 1995.

I særligt fokus er bestemmelsen om, at man kun må indsamle oplysninger til det bestemte formål, som der bedes om lov til, uden at man kan ændre formålet undervejs uden at bede om nyt samtykke. Desuden bestemmelsen om, at der skal kunne gives administrative bøder til offentlige myndigheder, som ikke sikrer ordentlig databeskyttelse.

Privatliv findes ikke rigtigt

Pernille Tranberg, der er dataetisk rådgiver i firmaet Digital Identitet, advarer mod at tro, at styreredskaberne hos for eksempel Google og Microsoft løser alt.

pix-Cybersikkerhed

»Når Facebook har privatlivsindstillinger, skal man ikke tro, at man får, hvad man forventer: privatliv og kontrol over sine data. Når Google og Facebook lover dig privatliv, handler det typisk om privatlivet mellem én selv og en anden bruger, ikke mellem én selv og Facebook og alle Facebooks betalende parter. Her har jeg mere tillid til Apple end til Facebook og Google, for Apple lever ikke af data, men af at sælge hardware – om end det kan ændre sig i fremtiden,« siger hun.

I takt med, at privatliv og databeskyttelse bliver varmere emner, vil flere og flere virksomheder sælge sig på netop det.

»De store, meget smarte virksomheder lever af data, som jeg også bruger. Men man skal lade være med at tro, at der er ægte privatlivsbeskyttelse. I stedet skal man ruste sig med forskellige tredjepartsværktøjer, for eksempel Disconnect.me, så man får noget af privatlivet tilbage,« siger Pernille Tranberg.

Selv vælger hun så vidt muligt europæiske tjenester, navnlig fra Tyskland, Holland, Schweiz og Norge, hvor databeskyttelsen er strengere og håndhævningen af lovgivningen hårdere. Schweiz er direkte ved at udvikle sig til et sikkert dataly.

»Der er ingen europæisk Facebook eller Twitter – derfor skal man bare bruge disse tjenester fornuftigt, men hvorfor ikke bruge tjenester, hvor man tager persondatasikkerheden alvorligt? De fælles regler, der kommer fra EU, er rigtigt gode. De vil skabe en fælles lovgivning i EU og – endnu bedre – forhåbentlig sikre, at lovgivningen håndhæves, og der gives bøder,« håber Pernille Tranberg og understreger, at det typisk ikke er danske virksomheder, der misbruger data.

Data lagres i Europa, ikke i USA

De påtænkte EU-stramninger af data­beskyttelsen har fået flere store, amerikanske teknologivirksomheder til at bygge datacentre i Europa, senest Apple, som i februar meddelte, at virksomhedens to første europæiske datacentre vil blive bygget i Foulum uden for Viborg og i Irland. Microsoft har datacenter i Dublin i Irland, Facebook i Luleå i Nordsverige og Google i Dublin, i Hamina i det sydlige Finland og i St. Ghislain i Belgien. Endnu et Google-datacenter skal være klar i det nordlige Holland i 2016.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen