Berlingske Business

IT Factory-svindel går langt tilbage

IT Factory-svindel går langt tilbage - 1
Helt tilbage i 2005 var den tidligere direktør i IT Factory, Stein Bagger, i fuld gang med at pumpe varm luft i selskabets regnskaber i form af kreative leasingaftaler. Foto:

Stein Baggers lidt for kreative brug af leasing-aftaler viser sig nu at have stået på meget længere end først antaget.

Allerede tilbage i 2005 var den tidligere direktør i IT Factory, Stein Bagger, i fuld gang med at pumpe varm luft i selskabets regnskaber i form af kreative leasingaftaler. Ifølge Jyllands-Posten går svindlen længere tilbage end 2007 og 2008, som man ellers hidtil har antaget.

Det afslører den granskning af IT-selskabets bogholderi, som kurator i konkursboet, Boris Frederiksen, har været i færd med de seneste to måneder.

”Vi har fundet aftaler helt tilbage til 2005, som stadig er i kraft,” siger Boris Frederiksen til Jyllands-Posten.

Med fundet af de gamle leasingaftaler tyder meget på, at IT Factory allerede fra starten var tiltænkt som et dække for Stein Baggers svindel, og at de fordækte leasingaftaler altså ikke blot var et udtryk for et IT-selskab i en trængt økonomisk situation.

I hvert fald gik IT Factory ifølge Jyllands-Posten i begyndelsen af 2005 ikke specielt godt. Selskabet måtte have tilført 12,5 millioner kroner fra investorerne i ny kapital, men samtidig fortalte Stein Bagger dog i medierne, at kursen allerede var lagt mod et større væksteventyr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen