Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

IT-direktør hylder medarbejdere efter milliardsalg

Direktør André Rogaczewski, Netcompany
Direktør André Rogaczewski, Netcompany Foto:

Den norske kapitalfond FSN Capital har opkøbt aktiemajoriteten i Netcompany i en milliardhandel. IT-virksomhedens direktør hylder medarbejderne for succesen.

Med få dage til jul kunne IT-konsulentvirksomheden Netcompany mandag morgen breake en af december måneds mere spektakulære historier, da virksomheden i pressemeddelelse oplyser, at majoriteten er blevet solgt til den norske kapitalfond FSN Capital.

Dagbladet Børsen anslår, at FSN Capital har betalt i omegnen af 1,1 milliard kroner for at få majoriteten i virksomheden, der beskæftiger 700 medarbejdere.

Adm. direktør André Rogaczewski var med til at stifte virksomheden, og han sender sporenstregs hæderen videre til medarbejderne.

Netcompany

»Det er først og fremmest en kæmpe cadeau til dem, og det er en glædens dag for os alle sammen« siger André Rogaczewski.

Sammen med de to herrer Claus Jørgensen og Carsten Gomard startede han i 1999 virksomheden, der leverer IT-løsninger til offentlige institutioner og private virksomheder landet over. I 2006 blev virksomheden solgt til kapitalfonden Axcel for et trecifret millionbeløb, men de tre stiftere købte den tilbage igen i 2011 for et ikke offentliggjort beløb. I løbet af de fire år er virksomheden for alvor vokset - fra 250 medarbejdere til 700.

Samtidig har Netcompany fået ry af at være en virksomhed, der leverer til tiden, hvilket vist nok ikke altid er en selvfølgelighed i IT-branchen. André Rogaczewski fremhæver det da også selv som noget af det, der adskiller virksomheden fra resten af feltet.

»IT-branchen har været kendetegnet ved de her fordomme om, at projektet bliver forsinket. Vi hører sommetider kunder sige på forhånd, at projektet vel bliver forsinket, og det har vi forsøgt at gøre op med. Det kan ikke passe, at man ikke kan levere til tiden, fordi det handler om IT,« siger André Rogaczewski.

Han mener, man er lykkedes med at skabe en kultur blandt medarbejderne, hvor leverancen bliver det centrale.

»Vi fejrer det ikke eksempelvis ikke med bobler, hvis vi vinder en stor ordre. Vi fejrer det først, når systemet er sat i gang,« siger André Rogaczewski og sammenligner det med et skibsværft.

»Her er det mest fantastiske vel ikke, når ordren bliver vundet, men når skibet sættes i søen,« påpeger direktøren.

Han glæder sig samtidig over en målrettet rekrutteringsstrategi, der har fokus på at dyrke talenter frem, er lykkedes. En gennemsnitsalder på 30 år blandt medarbejderne vidner om, at det ikke nødvendigvis er diskvalificerende at dukke op hos Netcompany med et letlæst CV.

27BBMnetcompany3.jpg

»Vi gør meget ud at dyrke vores egne talenter. Helt konkret fokuserer vi på folks styrker og svagheder og på at holde det simpelt. Vi bygger folk op gradvist, og det er eksempelvis fast procedure, at man skal have haft fingrene i suppen, før man selv bliver kok,« siger André Rogaczewski med henvisning til, at firmaets projektledere selv har været projektmedarbejdere, før de tog trinnet op.

Med FSNs indtog er det planen, at Netcompany i endnu højere grad skal fokusere på de udenlandske markeder, ligesom Rogaczewski forventer, at en børsnotering kan finde sted inden for en overskuelig fremtid.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen