Berlingske Business

IT-chefer stoler på danske medarbejdere

Hvis man er ansat i en dansk virksomhed, er der mindre sandsynlighed for, at dine e-mails bliver overvåget, end hvis man er

medarbejder i andre lande. Tony Franke, direktør for brancheforeningen for danske IT-chefer, Dansk IT, mener, at det er utryk

for, at danskerne simpelthen er mere troværdige.



En undersøgelse lavet for Hi-tachi Data Systems viser, at danske virksomheder

i langt færre tilfælde overvåger den elektroniske kommunikation i virksomheden. 77 procent af de spanske virksomheder kontrollerer

medarbejdernes email og Instant Message -kommunikation, mens kun 30 procent af de danske virksomheder overvåger medarbejdernes elektroniske

kommunikation, hvilket gør Danmark til det mest liberale blandt de 14 adspurgte europæiske lande.



- Det er ikke

nødvendigt, at man overvåger medarbejdere, man kan stole på. Jeg kan kun se, at overvågning kan komme på

tale, når medarbejderne rent faktisk gør noget, de ikke må, siger Tony Franke og understreger, at det jo betyder

at de danske IT chefer må stole mere på medarbejderne i Danmark, end de gør i de andre lande.



- Jeg synes

klart det er positivt, at der ikke er behov for at overvåge danskernes emails, tilføjer direktøren.



Den adm.

direktør for Hitachi System Danmark, Jørgen Kjærgaard, mener, at det er et udtryk for kulturforskel. I Danmark

har man et mere liberalt forhold til medarbejdernes brug af emails.



- I Danmark stoler vi mere på hinanden, siger direktøren.

De bruger ikke selv internt i firmaet at holde øje medarbejdernes elektroniske kommunikation.



En amerikansk undersøgelse

fra firmaet Gartner fortæller, at en tredjedel af alle interne e-mails på store arbejdspladser er af privat karakter,

og det vurderes, at der i danske virksomheder går én time om dagen med private beskeder, som skal læses og måske

besvares.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen