Berlingske Business

IT-branchen mangler kompetent arbejdskraft

af
Kyndige IT-hænder er blevet en mangelvare i Danmark, og efterspørglsen vil blot stige i fremtiden, vurderer Dansk Industri. IT-Branchens direktør kalder situationen for en »hæmsko« for vækst.

Kyndige IT-hænder er blevet en mangelvare i Danmark, og efterspørglsen vil blot stige i fremtiden, vurderer Dansk Industri. IT-Branchens direktør kalder situationen for en »hæmsko« for vækst.

Det vrimler ikke ligefrem med hænder, der er gode til IT i Danmark. Faktisk er dygtige og kompetente IT-hoveder blevet en mangelvare, skriver Børsen.

Manglen resulterer i tabte ordrer for milliarder og dermed tabt indtjening, melder blandt andet IT-virksomhederne Netcompany.

27BBM20150227-162458-2.jpg

Ifølge Dansk Industri mangler der i dag omkring 1.000 højtuddannede IT-kandidater i branchen. Medarbejdere, som blandt andet er med til at udvikle nye produkter og derfor er nødvendige for vækst. Men i 2020 vil der ifølge beregninger fra DI ITEK (et branchefællesskab i Dansk Industri, red.), mangle omkring 3.000 højtuddannede IT- og elektronikkandidater i branchen. Branchedirektøren i DI ITEK, Adam Lebech, ser rekrutteringen af kyndige IT-medarbejdere som den største udfordring for virksomheder i branchen.

»Det er allerede et problem i dag. Virksomhederne kan ikke finde de kvalificerede medarbejdere, de skal bruge,« siger han til avisen.

Også ifølge en måling foretaget af brancheorganisationen IT-Branchen er manglen på arbejdskraft den største barriere for vækst. Organisationens administrerende direktør, Birgitte Hass, kalder over for Børsen situationen for en »hæmsko« for den vækst, Danmark ellers burde have i en digital tidsalder.

27BBMthillo4.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen