Berlingske Business

It-analytiker: Hackere har tjent 160.000 kroner på cyberangreb

Danmark slipper med skrækken i cyberangreb GERMANY-SECURITY/CYB
Arkivfoto. Det globale cyberangreb, der fredag aften ramte en lang række lande, har godt et døgn senere indbragt bagmændene omkring 160.000 kroner. Foto:

Det globale cyberangreb, der fredag aften ramte en lang række lande, har godt et døgn senere indbragt bagmændene omkring 160.000 kroner.

Det globale cyberangreb, der fredag aften ramte en lang række lande, har godt et døgn senere indbragt bagmændene omkring 160.000 kroner.

Det oplyser Bogdan Botezatu, der er seniorsikkerhedsanalytiker i antivirus-virksomheden Bitdefender. Han har sammen med øvrige analytikere undersøgt det globale cyberangreb, der ramte fredag aften.

»Indtil videre er der foretaget 97 betalinger, og hackerne har tjent i bitcoins, hvad der svarer til 24.000 dollar (cirka 160.000 kroner),« siger Bogdan Botezatu.

578912143.jpg

Bitcoins er en online, virtuel valuta, der blandt andet har den funktion, at den er anonym og derfor ikke kan spores.

»Derfor har man heller ikke nogen idé om, hvem eller hvor mange der står bag angrebet, lyder det fra Bogdan Botezatu.«

Fredagens cyberangreb består blandt andet af såkaldt ransomware, der stjæler data og efterfølgende kræver løsepenge for at frigive data igen.

Indtil videre er 170.000 unikke computere blevet ramt i omkring 120 forskellige lande, fortæller Bogdan Botezatu.

Pix-Parisa Tabriz

»Det gennemsnitlige beløb, som man betaler for at få data tilbage, er mellem 160 og 260 dollar (cirka 1000 og 1800 kroner),« siger han og tilføjer:

»Men priserne varierer fra land til land. I de fattige lande får man lidt rabat, så det her er billigere at få sin information tilbage.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen