Berlingske Business
17:42

Irritation over fupmails

Det elektroniske postbud ringer ikke altid kun to


gange, når han kommer med fupmails til danske virksomheder. Faktisk

ringer han nærmest uafladeligt, for strømmen af disse mails er stærk. De tager tid og ressourcer at læse,

vurdere og slette, og samtidig optager de unødig plads i den elektroniske postkasse. Og så medfører hver eneste

mail en risiko for, at modtageren bliver fuppet.


Hos handelsfirmaet F. Uhrenholt i Aarup har man igennem lang tid modtaget mails

fra folk og firmaer, som man ikke kender det ringeste til. Budskabet er typisk løfter om kontante gaver, hvis man hjælper

afsenderen eller forslag om fordelagtige forretningssamarbejder.


- Vi får jævnligt sådanne mails, som er til

stor irritation. Det er firmaets faste politik ikke at svare afsenderne, så vi sletter bare mailene uden videre. Nogle afsendere

er dog meget ihærdige og bliver ved med at følge op, og endog true os , når vi ikke svarer, fortæller Karin Jensen,

underdirektør hos F. Uhrenholt.

Gammelt problem

Hos Handelskammeret, der organiserer over 4.000 danske virksomheder, kender

man udmærket til fænomenet med de falske mails. Faktisk er det et gammelt problem, der startede på almindeligt gammeldags

brevpapir.


Senere blev telefax taget i anvendelse og i dag er det altså den elektroniske post, der bringer de tvivlsomme

budskaber frem. Afsenderne er typisk fra afrikanske lande, meget ofte Nigeria.


- Jeg får masser af henvendelser fra medlemmer,

der er ved at drukne i disse mails. Problemet er, at jo mere internationale virksomhederne bliver, jo større bliver risikoen

for, at deres email-adresser falder i kløerne på uærlige personer. Den risiko påtager man sig ulykkeligvis,

når man forsøger at opbygge internationale relationer, siger Helene Regnell, juridisk konsulent i Handelskammeret.






Risiko

for fup

De mange useriøse mail sendes ikke blot for afsenderens fornøjelses skyld. Formålet er at knytte en kontakt

til modtagerne, som på et tidspunkt kan udnyttes på den ene eller anden måde. Hensigten er sjældent reel,

og modtageren risikerer at blive fuppet.


- Det er heldigvis sjældent, at folk hopper på de tvivlsomme forslagi mailene.

Men jeg har hørt om en norsk forretningsmand, der lod sig narre til at rejse til Nigeria. Han troede, at han skulle ned til forretningsmøder,

men blev overfaldet og røvet og var heldig med at slippe ud af landet i live, fortæller Helene Regnell. Hun opfordrer

virksomheder til at oprette en "junk-mailbox", eksempelvis på www.hotmail.com, og så opgive den til folk, som

man ikke helt stoler på. På den måde holder man de uønskede mails ude fra ens primære postkasse, men

man risiskerer samtidig, at overse eventuelle vigtige og reelle mails.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen