Berlingske Business

iPhone-salget styrtdykker

iPhone-salget styrtdykker - 1
Apple-stifter Steve Jobs under præsentationen af iPhone i 2007. Foto:

Den ellers stærkt omtalte telefon, iPhone, formåede ikke at holde amerikanernes interesse ret længe. Apple måtte notere sig et fald i salget på 24 procent i USA i seneste kvartal

Den var populær længe - men da julehandlen blev skudt i gang, gad amerikanerne ikke alligevel. Apples telefon iPhonen, solgte i fjerde kvartal af 2008 bemærkelsesværdigt meget dårligere end det foregående kvartal. Ifølge en analyse fra Morgan Stanley, måtte Apple således sluge en nedgang på hele 24 procent til 1,75 mio. solgte telefoner. Kvartalet før, blev der solgt 2,3 mio. telefoner på det amerikanske marked.

Apple har ikke selv forholdt sig til tallene, men vil muligvis berøre emnet senere i dag, når selskabet fremlægger regnskab. Da Apple lancerede iPhone 3G i juli, gik selskabet ellers benhårdt efter at opnå en høj volumen, og telefonen blev sat til salg næsten samtidig i de fleste af de lande, hvor indbyggernes købekraft er stor nok til den pebrede telefon. Telefonens globale salg er dog ukendt - men forventes at være omkring fem millioner enheder i fjerde kvartal.

Det er et fald på 28 procent i forhold til året før, men stadig en dramatisk stigning fra år-til-år. Sidste år var Apples første iPhone-model nemlig kun til salg i ganske få lande. Apple er i disse dage omgærdet af stor opmærksomhed, fordi den karismatiske CEO, Steve Jobs, har lagt sig syg med det, nogle frygter er en kræftsygdom.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen