Berlingske Business

iPhone-producent køber TV-gigant

pix-Sharp
Den japanske TV-producent Sharp får nu kinesiske ejere. Arkivfoto: David Chang, EPA/Scanpix Foto:

Japanske Sharp får nu kinesiske ejere i det største udenlandske opkøb til dato.

Efter månedlange og hårde forhandlinger overtager den kinesiske iPhone-producent Foxconn den japanske TV-producent Sharp med en klækkelig rabat.

De to selskaber vil onsdag hver især holde bestyrelsesmøder, hvor aftalen skal godkendes. Foxconn, hvis officielle navn er Hon Hai Precision Industry, tilbød oprindelig 489 milliarder yen svarende til næsten 29 milliarder kroner for Sharp men er nu gået over 100 milliarder yen ned i pris, så købsprisen bliver 388 milliarder yen..

Der er tale om det største udenlandske opkøb i Japan, og det giver Foxconn kontrollen over Sharps skærmteknologi, hvilket vil give Foxconn mulighed for at give bedre priser til sin største kunde, amerikanske Apple.

På Foxconn-fabrikkerne i Kina produceres en stor del af Apples udstyr, ligesom andre producenter som Hewlett-Packard og Sony får deres varer produceret her. Foxconns ejer er dog taiwansk.

Ny topledelse vil følge

Det ligger i kortene, at topledelsen i Sharp vil blive skiftet ud ved overtagelsen af det omkring 100 år gamle Sharp, som engang var en af de helt store TV-producenter, men som de seneste år har kæmpet med dårlig økonomi som følge af den hårde konkurrence på TV-området, hvor sydkoreanske Samsung er verdens største.

Sharp blev grundlagt i 1912 af Tokuji Hayakawa som en metalvarefabrik, der siden begyndte at producere mekaniske blyanter kaldet »Ever Ready Sharp Pencils« (Altid parate spidse blyanter), hvilket siden blev firmaets officielle navn.

Sharp udpegede i februar i år Foxconn som den foretrukne køber, hvorefter de detaljerede forhandlinger for alvor gik i gang.

Tidligere er japanske mærker som Pioneer og Sanyo enten blevet solgt eller har trukket sig ud af forbrugerelektronikbranchen på grund af den voksende konkurrence.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen