Berlingske Business

iPhone-aftaler bliver undersøgt

iPhone-aftaler bliver undersøgt - 1
Når de store mobilselskaber kan lave eneaftaler om f.eks. salg af Apples iPhone, kan det være konkurrenceforvridende. Foto: Robert Galbraith, Reuters/Scanpix

Myndighederne mener, at det kan være konkurrenceforvridende, at bestemte mobiltelefoner kun kan købes gennem bestemte mobilselskaber.

De amerikanske myndigheder er begyndt at se på de aftaler, som gør, at bestemte mobiltelefoner - som Apples iPhone - kun kan købes og bruges hos bestemte selskaber.

Det er justitsministeriet, som er dykket ned i sagen. De fire største mobilselskaber i USA står nemlig for over 90 procent af det samlede antal mobilkunder, og det giver dem en hidtil uset magt til at indgå eksklusive aftaler med mobilproducenterne, hvilket igen gør det yderst vanskeligt for mindre konkurrenter at være til, skriver finansavisen Financial Times.

Teleselskaber: Ingen problemer her

Hverken AT&T eller Verizon Wireless, som dominerer med flere end 60 procent af mobilkunderne, er endnu blevet kontaktet af myndighederne og ved ikke af undersøgelsen. Men AT&T mener selv, at der er »høj konkurrence« på det amerikanske marked.

Ifølge avisen er flere mindre mobilselskaber blevet kontaktet af Justitsministeriet, som ikke vil kommentere oplysningerne om, at undersøgelsen er sat i værk.

Skærpet tilsyn siden Obama

De amerikanske myndigheder har, siden Barack Obama blev indsat som præsident tidligere i år, skærpet tilsynet på konkurrenceområdet. En række undersøgelser af Internet-giganten Google er således påbegyndt.

De franske konkurrencemyndigheder underkendte sidste år Apples eneaftale om salg af iPhone i landet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen