Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

iPhone 7 sælger bedre end iPhone 8

pix-iPhone 7 og 8
Forskellen mellem iPhone 8 (til venstre) og iPhone 7 (til højre) er så lille, at det smitter af på salget. Sidste års telefon går bedre end den helt nye model. Arkivfoto: Issei Kato, Reuters/Scanpix Foto:

Mangelen på nyskabende funktioner giver et dårligt salg for Apple, som dermed kommer under ekstra pres, for nu skal den meget dyrere iPhone X blive en succes.

Apples et år gamle iPhone 7-telefoner sælger bedre end den nye iPhone 8.

Det viser nye tal, som analytikere i KeyBanc Capital Markets har indsamlet fra de amerikanske teleselskaber omkring en måned, efter at de to iPhone 8-telefoner kom i handelen 22. september, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Det bekræfter, hvad flere analytikere tidligere har meldt ud.

Mangler afgørende forbedringer

Normalt er de nye iPhone-telefoner blevet solgt hurtigt, men iPhone 8 har ikke været så populær som forgængeren, der stadig sælger bedre, muligvis i kraft af de prisnedsættelser på ældre modeller, som altid følger, når der kommer en ny. Og det er ikke nødvendigvis bare sidste års model, som med ét mærker et bedre salg. I 1. halvår af 2017 var den bedst sælgende smartphone i Danmark en iPhone SE, som er fra foråret 2016, til lige omkring 3.000 kroner.

»Mange af dem, der har svaret, antyder, at en betydende del af kunderne køber iPhone 7 i stedet for den nye iPhone 8, fordi der mangler betydende forbedringer i den nye telefon,« konstaterer KeyBanc-analytiker John Vinh.

Et af USAs største teleselskaber, AT&T, meddelte i sidste uge, at det i 3. kvartal har solgt 900.000 færre telefoner end for et år siden. Det tilskrives den ringe efterspørgsel efter iPhone 8-telefoner, som heller ikke har været så voldsomt promoveret som tidligere modeller ved premieren.

pix-iPhone 8 Plus

Konkurrenter kan meget af det samme - men billigere

Apple, som er verdens mest værdifulde virksomhed, er stærkt afhængig af iPhone-salget. Mellem 55 og 63 procent af Apples samlede salg i 2017 kommer fra netop iPhone-telefonerne.

Derfor sætter Apple sin lid til, at toptelefonen iPhone X, der blev fremvist samtidig med iPhone 8-telefonerne men først kommer i handelen 3. november, kan rette op på de dårlige tal. Den billigste udgave af iPhone X med 64 gigabyte lagerplads vil koste 8.900 kroner, den dyreste med 256 gigabyte hele 10.249 kroner. Det gør iPhone X til Apples til dato dyreste telefon. Den mindste iPhone 7 koster nu 4.700 kroner, den mindste iPhone 7 Plus 5.900 kroner.

Til sammenligning vil Huaweis toptelefon, Mate 10 Pro, som kommer i handelen 27. november, koste 6.000 kroner, mens Samsungs nyligt lancerede toptelefon, Galaxy Note 8, koster lige under 7.800 kroner, mens forårets Galaxy S8+ står i omkring 1.000 kroner mindre, ca. 6.800 kroner.

Mange af nyhederne på iPhone X findes allerede hos konkurrenterne men er nye i Apple-verdenen. iPhone X ventes derfor promoveret ekstraordinært meget, fordi den markerer tiåret for fremkomsten af den første iPhone i 2007 (Xet er romertallet for 10).

pix-iPhones

iPhone X kan blive svær at få fat i

Flere af de underleverandører, som leverer dele til iPhone X, har meldt om mindre leverancer end tidligere. Det vil betyde, at det bliver sværere rent faktisk at kunne købe telefonen, når den kommer i handelen. Mange vil derfor først kunne få telefonen i hånden til næste år, og derfor forventer analysehuset Gartner, som følger teknologimarkederne tæt, at 2018 bliver første gang siden 2015, at smartphonesalget i verden faktisk vil stige. Gartner forventer et smartphonesalg i 2018 på 1,9 milliarder telefoner, hvilket er to procent højere end i år.

Apple er i øjeblikket verdens næststørste mobilproducent, et godt stykke bag Samsung men med en stadig mindre afstand til nummer tre, Huawei, som med lanceringen i denne uge af Mate 10 og Mate 10 Pro sætter alle sejl til for at tilkæmpe sig pladsen som nummer to. I 2. kvartal skilte kun tre millioner solgte telefoner de to konkurrenter, og Apple er ved at få problemer på sit næststørste marked, Kina, hvor mangelen på nyskabelser i de nyere iPhone-telefoner har fået flere til at købe lokale mobilproducenters telefoner. En undersøgelse, som den britiske finansavis, Financial Times, har foretaget, viser, at iPhones ikke længere er så populære i Kina, fordi kineserne foretrækker lokalproducerede smartphones, som ofte kan det samme eller mere, men som koster langt mindre end Apple-produkterne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen