Berlingske Business

Investorer raser over Microsoft-Yahoo aftale

Investorer raser over Microsoft-Yahoo aftale - 1
Hos både Microsoft og Yahoo er man lkkedelige for den nye internet-alliance, men investorerne deler ikke begejstringen. Foto:

Både Microsoft og internetselskabet Yahoo mener, at de har skudt papegøjen med en 10-årig aftale om at etablere en fælles internet-søgetjeneste. Men investorerne vender tommelfingeren nedaf.

Siden Microsoft og Yahoo i onsdags fortalte at de har indgået en ti-årig aftale om at samle deres internet-søgetjenester er Yahoos aktiekurs faldet med 15 pct., mens Microsofts aktiekurs stort set ikke har rykket sig.

Investorerne er primært skuffede over at Yahoo ikke fik en stor pose penge for at lade Microsoft overtage sin populære søgetjeneste, men kun får en løbende andel af annonceindtægterne.

Det skyldes dels, at Yahoo sidder på 20 pct. af det amerikanske søgemarked, mens Microsoft kun har godt 8 pct., og dels, at Yahoos topchef, Carol Bartz, tidligere har sagt at hun ville have "spandefulde af penge" på forhånd for at indgå en aftale med Microsoft.

"Ingen fatter det"
Investorernes reaktion er tilsyneladende kommet bag på både Microsoft og Yahoo.

"Ingen fatter det. Dett chokerer mig, at folk ikke har forstået det," sagde Microsofts magtfulde topchef, Steven Ballmer, på et stort analytikermøde i går, med henvisning til de fordele, som han mener aftalen giver for Yahoo.

Han indrømmer dog ifølge flere amerikanske medier at aftalen er ret kompliceret og svær at forstå, men han stiller sig fuldstændigt uforstående over for at investorerne straffer Yahoo for at have indgået alliancen med Microsoft.

I øvrigt er det ikke stensikkert at aftalen overhovedet kan blive realiseret. Det kræver nemlig godkendelse fra de amerikanske konkurrencemyndigheder, og eftersom markedet for søgetjenester - og de medfølgende annoncer - er fuldstændigt koncentreret om Google, Yahoo og Microsoft i USA, så er det endnu uklart hvad myndighederne vil sige til at to af de tre store aktører på markedet går sammen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen