Berlingske Business

Internetudbydere tvinges til at angive ‘film-pirater’

US-OSCARS-PRESS ROOM
Matthew McConaughey (th) vandt en oscar for hans rolle i filmen »Dallas Buyers Club«. Til venstre ses skuespillerinden Jennifer Lawrence. AFP PHOTO / Joe KLAMAR Foto:

En australsk dommer har dømt internetudbydere til at udlevere identiteten bag 4.730 IP-adresser, som skal have være involveret i distribution af ulovlige kopier af filmen ‘Dallas Buyers Club’

I Australien er det lige blevet lidt farligere at downloade piratkopierede film fra nettet. En dommer har tirsdag dømt seks australske internetudbydere til at udlevere de personlige oplysninger bag 4.730 IP-adresser, der er sat i forbindelse med ulovlig distribution af filmen ‘Dallas Buyers Club.

pix-Pirate Bay

Det skriver flere internationale medier, herunder Wall Street Journal.

Den australske dommer lagde til grund for sin beslutning, at der var behov for ‘at afskrække internetpirateri’. Australien er blandt verdens mest aktive lande inden for ulovlig deling af ophavsretsbeskyttet materiale.

I sagen havde internetudbydere modsat sig kravet fra films rettighedshavere, da det ville være i strid med den privatlivsaftale, som kunderne havde indgået med udbyderne ved oprettelsen af tjeneste.

pix-Beck

Samtidig argumenterede internet-udbyderne, at rettighedshaverne af filmen vil bruge personoplysningerne på de mange konti til at udsende såkaldt ‘spekulativ fakturering’, hvor firmaet sender uforholdsmæssigt store bøder direkte ud til privatpersoner, der dermed ikke har haft mulighed for at give sin side af sagen i en retssag.

Deltag i debatten på Version2.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen