Berlingske Business

Internetudbydere træder sømmet i bund

TDC og YouSee facade og logobilleder fotograferet tirsdag d. 7.
Foto:

YouSee bygger ud for 165 millioner kroner i år for at kunne bryste sig af nogle af landets hurtigste internetforbindelser. TV-sening og film over nettet trækker hastighederne op, og konkurrent gør klar til TV-pakker som ren streaming.

Danskernes behov for at koble stadig flere apparater på internetforbindelsen og – især – se film og TV ad den vej får nu landets største kabel-TV-selskab til at skrue helt op for hanerne og investere 165 millioner kroner i at kunne levere hastigheder på helt op til 300 megabit i sekundet eller 20 gange mere end en solid gennemsnitsforbindelse.

Det TDC-ejede YouSee vil fra 2. februar tilbyde i første omgang kunder på Fyn og i Viborg mulighed for de høje hastigheder, men YouSees bredbåndsdirektør, Jens Raith, har ingen forventning om lange køer foran forretningen, selv om prisen på 449 kroner om måneden ikke er aldeles afskrækkende. For YouSee handler det lige nu om at vise, at man er klar til fremtiden og ikke ligger i skyggen af elselskaberne, der investerer massivt i lysoptiske fibernet.

»Danskerne har i den grad taget streaming til sig. Et godt stykke over en million streamer TV, film og serier og efterspørger samtidig bedre kvalitet, så der er behov for højere og højere hastigheder, og det kan kabel-TV-nettet leverer. Derfor vil vi gerne vise muskler, og at vi kan det samme som fiberselskaberne. Vi regner med i slutningen af 2016 at kunne tilbyde en gigabit i sekundet både ind i og ud ad huset. I første omgang tror jeg dog ikke, at vi bliver væltet af efterspørgselen,« siger Jens Raith.

YouSee leverer især TV men også bredbånd til sammenlagt 1,2 millioner danske husstande i konkurrence med ikke blot elselskaberne men også med det Sydenergi-ejede Stofa, som er landets næststørste kabel-TV-selskab, og en lang række andre bredbåndsleverandører, heriblandt moderselskabet TDC selv.

Fyn og Viborg lægger for i opgraderingen og udgør omkring 20 procent af YouSees kunder.

»I løbet af 2015 opgraderer vi hele nettet, så alle er med,« siger Jens Raith.

Digitaliseringen af de danske TV-signaler betyder, at der skal bruges mindre plads end ved de gamle, analoge TV-kanaler. Det giver mulighed for at udvide internetkapaciteten i de samme kabler, men for at få fuld glæde af 300 megabit vil mange skulle have et nyt modem i huset, ligesom ikke alt udstyr – PCer, tavle-PCer m.m. – er i stand til at håndtere de høje hastigheder.

»Det vil være et meget begrænset segment, der lige nu har brug for 300 megabit, men masser af antenneforeninger vil været interesseret i at kunne tilbyde en forbindelse, som dækker behovet i mange år fremad. Det er ikke længere nok med en 15 megabitforbindelse, hvis alle i familien streamer. Derfor køber folk faktisk højere hastigheder, og den store volumen ligger nu på 50-100 megabit. Om et til halvandet år er min ambition, at vi skal have fordoblet den gennemsnitlige hastighed, så folk får gode oplevelser, når de streamer, uanset om det er film, TV eller musik,« siger Jens Raith.

Hvor YouSees bredbåndskunders gennemsnitshastigheder ind og ud ad huset sidst i 2013 var på henholdsvis 25 og fire megabit i sekundet, var de i efteråret 2014 steget til 30 og seks megabit, lå i januar 2015 på 35 og otte megabit og ventes til nytår at være på omkring 50 og 15 megabit i sekundet.

Ud over selve hastigheden øger TDC-koncernen også selve kvaliteten af det, der sendes ud, den såkaldte bitrate. Her vil TV- og filmsignalerne inden sommerferien blive dobbelt så datarige. I 2014 blev bitraten på al den musik, som TDC-koncernen streamer gennem sine Play-tjenester firdoblet.

TDCs konkurrenter rykker også. Ni elselskabers fælles salgsselskab, Waoo, som nu har 250.000 kunder og i visse, mere begrænsede områder tilbyder 500 megabit i sekundet i begge retninger, vil i år – uden nærmere lanceringstidspunkt – ved siden af de traditionelle TV-pakker tilbyde rene streamingpakker til alle, der har en netforbindelse, uanset hvor de bor, og om de i forvejen overhovedet har et TV-abonnement.

»Vi har valgt at udvikle nogle rene streamingpakker, så forbrugerne helt kan vælge den traditionelle TV-pakke fra og dermed også selv kunne bestemme, hvor og på hvilken skærm de vil se TV. Men fiberbredbåndet gør det muligt for os at levere TV i den bedste billedkvalitet på markedet, fordi nettet rummer næsten ubegrænset kapacitet,« siger Jørgen Stensgaard, administrerende direktør for Waoo, som naturligvis også gerne vil sælge selve internetforbindelsen til kunderne.

Han forventer en tre- eller firdobling af nettrafikken over de næste år som følge af det øgede streamingforbrug.

Ifølge Thomas Helbo, teknisk direktør i Stofa, udgør film og TV lige nu omkring halvdelen af al trafik på Stofas net. Heraf går 24 procent til at se den amerikanske streamingtjeneste Netflix, 14 procent til Googles YouTube-videotjeneste og 12 procent til andre videotjenester. Stofa vil sidst i 2015 være klar med muligheden for, at de udsendelser, som man vil optage, ikke længere lagres hjemme i stuen men på netlagertjenester, så de kan tilgåes på alt udstyr med en internetforbindelse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Seneste nyt

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen