Berlingske Business

Internetmedier vandt det første slag om mikrobetaling

Internetmediernes brancheforening, FDIM, som står bag mikrobetalingssystemet Valus, har tilsyneladende vundet første

slag om at lancere det førende system til mikrobetaling på internet. Systemet er først og fremmest i konkurrence

med bankernes system, Coinclick.


- Det ser ud til, at Valus har den største tilslutning blandt internetmedierne, herunder

fra de absolut største som Jubii, Scandinavia Online, TV2 med mange flere, siger Søren Queitsch, der er salgsdirektør

på Nyhedsmagasinet Ingeniøren og sidder i bestyrelsen for Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM).


Søren

Queitsch deltager i en arbejdsgruppe bestående af otte medlemmer under FDIM, som koordinerer introduktionen af det nye betalingssystem

på internet.



I luften 13. maj

Valus er foreløbig sat til at gå i luften 13 maj i år.


Søren

Queitsch forventer, at alle otte medlemmer af arbejdsgruppen lancerer nye tjenester, som benytter sig af Valus fra dag et.


Derudover

vil TDC Internet, der forøvrigt er partner i de konkurrerende system fra bankerne, også bruge Valus. Dertil kommer positive tilkendegivelser

fra cirka 20 medlemmer af FDIM.


- Interessen har været stor hos selv virksomheder, der ikke er medlemmer hos FDIM, siger

Søren Queitsch.


Ingeniørens salgsdirektør har ikke hørt til, at der skulle være virksomheder

inden for FDIM, som også lancerer bankernes system.


Og bankerne oplever, imodsætning til internetmedierne, at de

danske virksomheder ikke er modne til mikrobetaling.


- Mange virksomheder har ikke tænkt i de nye forretningsmodeller,

som mikrobetaling åbner for, men holder fast i de traditionelle som bannersalg og abonnementsbetaling. Mange af de virksomheder,

vi har været i kontakt med, er ikke modne til mikrobetaling endnu, men det kommer formentligt hurtigt henover sommerferien når

systemerne har være i gang i et stykke tid, siger underdirektør John Andersen, Danske Bank.



Banker forsinket

Bankernes

system var sat til at begynde 6. maj, men er blevet forsinket en til to uger, meddeler John Andersen.


Han fortæller, at

systemet fra start har kunder.


Mikrobetalinger er betalinger på mellem en og 100 kr. Det nye system gør det muligt

at opkræve små beløb for indhold eller services. Først på internet og siden på den mobile platform

og på interaktivt, digitalt tv.


De danske netmedier nærer store forhåbninger til mikrobetalinger, der skal hjælpe

netmedierne ud af den økomiske krise, som de pt. befinder sig i efter, at annoncemarkedet på internet er kollapset.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen