Berlingske Business

Internethandlen herhjemme steg markant i første kvartal

Person shopping making Mobile Payment with Telephone
ARKIVFOTO.

Dansk Erhverv har regnet sig frem til, at e-handelsomsætningen er steget med 16 procent det seneste år.

København: Vi handler mere og mere på nettet, og omsætningen på e-handel steg herhjemme med 16 procent i første kvartal i år sammenlignet med første kvartal 2015, viser en ny beregning fra Dansk Erhverv.

Dermed har vækstkurven tilsyneladende taget et endnu større knæk opad sammenlignet med den årlige vækst fra 2014 til 2015, som blev anslået til at være 12 procent.

- Fremgangen i e-handlen er overraskende stor, og vi forventer, at den samlede handel på nettet runder 100 milliarder kroner i 2016, siger Marie Louise Thorstensen, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Ud over den generelle tendens til at flere og flere vælger at shoppe i ro og mag fra sofaen eller lænestolen, kan der også være andre forklaringer på fremgangen.

- Skudåret gav en ekstra dag i februar, mens påsken allerede faldt i marts i år. Det kan forklare en del af væksten. I påsken havde folk stadig mulighed for at handle på nettet, selv om de fysiske butikker holdt lukket, siger Marie Louise Thorstensen.

25BUSHermann-Haraldsson-173.jpg

Sammenligner man danskernes handel på nettet med omsætningen i de fysiske butikker, er der dog fortsat lang vej op.

Sidste år svarede danskeres e-handel med varer købt i Danmark blot til 10,6 procent af detailomsætningen herhjemme.

Tilsvarende udgjorde e-handlen 10,3 procent af det samlede privatforbrug herhjemme i 2015.

Tallene for e-handel er ikke eksakte, men baserer sig på Nets' månedlige tal for dankortomsætningen.

Det betyder også, at køb på MasterCard og andre udenlandske betalingskort ikke fremgår af tallene.

Dansk Erhverv anslår dog, at dankortbetalinger udgør omkring 80 procent af danskeres e-handelsbetalinger.

/ritzau/

Nethandel. Til BM Business

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen