Berlingske Business

Internethandel og mobilbetalinger boomede i december

Vækstplan: Butikker skal kunne sige nej til kontanter
Mobilbetalinger dækket af Dankort - såsom MobilePay og Swipp - steg med ikke mindre end 133 procent til 2,1 milliarder kroner. Foto:

Dankortene blev svinget hyppigt i december, ikke mindst på nettet og via mobiltelefonen, viser tal fra nets.

Der var godt gang i dankortene i december. Specielt på internettet og på betalinger over mobilen var danskerne markant mere aktive end i samme måned sidste år.

Samlet blev der handlet for 36,8 milliarder kroner i december, hvilket er små 10 procent mere end i 2014.

Gang i påskehandlen: dankort et mulehår fra rekord dankort

Mens traditionelle dankortbetalinger steg med 2,5 procent, steg værdien af handler over internettet med 18 procent.

Mobilbetalinger dækket af Dankort - såsom MobilePay og Swipp - steg med ikke mindre end 133 procent til 2,1 milliarder kroner.

- E-handel drev væksten i omsætningen med Dankort i december. Det er bemærkelsesværdigt, at tidligere års høje vækstrater i e-handlen fortsætter, og der er ikke noget, der tyder på, at forbrugernes købelyst på nettet bremser op foreløbig, skriver chefkonsulent hos Dansk Erhverv Marie Louise Thorstensen i en kommentar til tallene.

Betalingskort

Samlet stod handel på internettet for 15,4 procent af den samlede handel i december.

- I en travl julemåned foretrækker mange at sidde i sofaen og købe julegaverne på nettet, når børnene er lagt i seng, skriver Marie Louise Thorstensen.

Tallene fra Nets viser samtidig, at der den 30. december blev handlet for 1,8 milliarder kroner, et tal som kun er kun overgået af "Black Friday" i sidst i november.

dddd

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen