Berlingske Business

Internetgiganter trues med mere skat for at stoppe ekstremisme

pix-Apps
Google og Facebook er blandt de internetgiganter, som risikerer at få en større skatteregning fra den britiske regering, som er utilfreds med indsatsen for at få stoppet publiceringen af terrormateriale på nettet. Arkivfoto: Damien Meyer, AFP/Scanpix Foto:

Den britiske sikkerhedsminister er vred over at skulle bruge masser af penge, fordi giganterne ikke hurtigt nok fjerner opfordringer til og opskrifter på terrorisme på nettet.

Google, Facebook og andre internetgiganter risikerer at få skruet op for skatten, hvis ikke de reagerer hurtigere end i dag og får fjernet ekstremistisk materiale på nettet.

Det siger den britiske sikkerhedsminister, Ben Wallace, som beskylder teknologigiganterne for gladeligt at sælge folks data men ikke ville give dem til myndighederne, som dermed tvinges til at bruge store summer på afradikalisering, overvågning og antiterrorindsats. Ministerens udfald mod indsatsen for at fjerne ekstremistvideoer og bombeopskrifter kommer i et interview med Sunday Times.

»Skånselsløse profitmagere«

»Hvis de fortsætter med at være mindre end samarbejdsvillige, vil vi se på ting som skatten som en måde at få dem gjort mere motiverede eller at opveje deres manglende handling,« siger Ben Wallace til avisen uden at uddybe nærmere, hvordan og hvor meget der skal skrues på skatten.

Han kritiserer samtidig de store selskaber.

»Vi må holde op med at foregive, at fordi de sidder i sækkestole i T-shirts, er de ikke skånselsløse profitmagere. De vil skånselsløst sælge vores oplysninger til lånevirksomheder eller virksomheder, der laver blød porno, men de vil ikke udlevere dem til vores demokratisk valgte regering,« lyder udfaldet i interviewet.

03BUSBELGIUM-EU-GOOGLE-ANTI.jpg

Afviser kritikken

Både Facebook og Google afviser kritikken.

»Hr. Wallace tager fejl, når han siger, at vi sætter profit før sikkerhed, især i kampen mod terrorisme. Vi har investeret millioner af pund i mennesker og teknologi, der kan identificere og fjerne terroristindhold,« siger Facebook-direktør Simon Milner til nyhedsbureauet Reuters.

Facebook fjerner ifølge egne oplysninger 83 procent af alle kopier af terroristindhold, som lægges på det sociale netværk, senest en time, efter at det er blevet offentliggjort, og har lovet at fordoble sit sikkerhedshold til 20.000 mand inden udgangen af 2018.

Google understreger, at der er lagt store midler i at hyre både folk og sætte maskinlæringsteknologi ind for at kunne udpege og fjerne ekstremt indhold på den Google-ejede filmtjeneste YouTube, der er verdens største. Det betyder ifølge Google, at 83 procent bliver fjernet, før nogen når at reagere og anmelde det som krænkende.

02BUSBUSINESS-KRYSTAL-14243.jpg

Tidligere trusler om bøder

I september 2017 truede den britiske premierminister Theresa May, den franske præsident Emmanuel Macron og den italienske premierminister Paolo Gentiloni i fællesskab internetgiganterne med store bøder, hvis ikke de sørger for at holde bedre justits og fjerne indhold, som terrorister har lagt op, inden for to timer.

Det skete i forbindelse med FNs generalforsamling i New York.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen