Berlingske Business

Internetforbindelse til alle kræver statsstøtte

internet
Arkivfoto af nedgravning af bredbånd ved Ringkøbing i 2006. Foto:

Danmark må leve med, at nogle aldrig får en ordentlig internetforbindelse, fordi det er for dyrt at levere den - med mindre staten spytter i kassen, siger tele- og internetudbyderne nu. Regeringen kommer kort inde i det nye år med sit udspil.

Først den dag, staten kommer med en pose penge som tilskud, skal alle danskere regne med at kunne få ordentlige internetforbindelser.

Det er den overraskende melding lige inden årsskiftet fra de danske internetudbydere og teleselskaber, og dermed kan regeringens - både den tidligere og den nuværende - målsætning om, at danskerne, uanset hvor i landet de bor, senest i 2020 skal kunne købe en internetforbindelse med en hastighed på mindst 100 megabit, ikke gennemføres.

En ordentlig netforbindelse sikrer ellers, at man kan bo og arbejde hvor som helst i landet og ikke er tvunget til at flytte ind til storbyerne. Gode netforbindelser - uanset om de kommer via jordkabler eller mobilnettet - skal dermed være med til at fastholde udviklingen i landområderne og i det såkaldte udkantsdanmark.

»Vi tror simpelt hen ikke på, at markedet alene vil nå ud til alle. Der vil være nogle, som ikke vil få leveret bredbånd på almindelige markedsvilkår. Derfor må politikerne gribe ind og tage ansvaret for at få de sidste med om bord,« siger Jakob Willer, direktør i telebranchens organisation, Telekommunikationsindustrien i Danmark (TI).

Erhvervsstyrelsen fremlagde tidligere i december en rapport over bredbåndsdækningen i Danmark. Den viser, at omkring 10.000 husstande og virksomheder fortsat ikke kan få en internetforbindelse på blot to megabit i sekundet, hvilket efterhånden betragtes som meget lidt, og at omkring 100.000 ikke kan købe en forbindelse på ti megabit.

Øremærk pengene

Telebranchen tror, at der vil komme skred i tallene, når de fra årsskiftet kan tage ekstra mobilfrekvenser i brug til det nye 4G-/LTE-supermobilnet, som leverer fem-ti gange hurtigere datahastigheder end dagens 3G-mobilnet.

»Men man vil stadig kunne finde nogle, som ikke kan forsynes ordentligt, fordi de bor langt fra en central, og hvor omkostningerne ved at etablere forbindelse er for høje. Det er ikke kun i helt isolerede områder,« siger Jakob Willer, som ikke kan sætte præcise geografiske placeringer på.

Han ønsker derfor, at regeringen ved en kommende auktion over ledige radiofrekvenser i 2016 og 2017 øremærker nogle af de penge, som teleselskaberne betaler for tilladelserne, til at finansiere udbygningen til de ramte.

»Det er oplagt at kikke i de kasser, hvor frekvenspengene ligger, og øremærke dem. Vi udbygger nettene - kobbernettet, kabelnettene, fibernettene og mobilnettene - i stor stil men må erkende, at nogle aldrig vil få en ordentlig forbindelse,« siger Jakob Willer.

Sætter staten ikke blot prisen på auktionen op for at få dækket ekstraudgiften?

»Prisen afspejler den faktiske værdi. Derfor kan man ikke bare lægge noget oveni. Men pengene skal findes, så det bliver mindst muligt indgribende og ikke ødelægger markedsmekanismerne. Dette sker overalt i Europa,« siger Jakob Willer.

Minister lover nyt udspil

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF), som er øverste ansvarlige for tele- og IT-området i Danmark og tidligere IT-ordfører for sit parti, lader en dør stå på klem.

»Udrulningen af bredbånd skal som udgangspunkt være markedsdrevet og teknologineutral. Danmark har i dag en veludviklet bredbåndsinfrastruktur og er i top tre blandt OECD-landene målt på antallet af bredbåndsforbindelser pr. 100 indbyggere. Der er dog fortsat områder i Danmark, hvor virksomheder og forbrugere ikke kan få den mobildækning og den bredbåndshastighed, de ønsker. Regeringen forventer derfor i starten af i år at komme med et udspil, der skal medvirke til bedre mobil- og bredbåndsforhold i hele Danmark,« siger hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen