Berlingske Business

Internet Explorer mister terræn

Internet Explorer mister terræn - 1
Hver femte Internet-side vises nu gennem Firefox. Foto: Colourbox

For første gang er Microsofts markedsandel på under 70 procent, mens nærmeste konkurrent Firefox bruges til at vise hver femte netside.

IT-giganten Microsoft bliver mere og mere afhængig af at få succes med den kommende udgave af sin Internet Explorer. For første gang nogensinde sker hver femte visning af en netside gennem konkurrenten Firefox.

Analysebureauet Netapplications har for første gang i november målt en markedsandel på over 20 procent for Firefox, der kom frem for blot to år siden. Samtidig er Internet Explorers andel dykket til under 70 procent, mere præcis 69,77 procent.

Og det fortsætter nedad i december, hvor Internet Explorers markedsandel er på 68,2 procent - hele 10,4 procent mindre end året før. Samtidig voksede Firefox i december til 21,3 procent.

Overhalet med nye funktioner

Microsoft kom bagud, fordi version 7 af Internet Explorer ikke var klar i tide. Mange anvender fortsat version 6, der fulgte med deres Windows, men som er fra august 2001. I mellemtiden udviklede konkurrenterne deres programmer i lyntempo med alskens nye funktioner, hvor brugen af faneblade i stedet for konstant flere vinduer nok var den mest synlige.

Microsoft kom efter det med version 7 af Internet Explorer, som kom i oktober 2006, men da havde mange fået øjnene op for især Firefox' renere design og flere funktioner. Samtidig har EUs hårde kamp mod Microsoft næppe bidraget til at gøre det nemmere for IT-giganten, som for mange år siden fejede den daværende Internet-konge, Netscape, af banen ved netop at gøre Internet Explorer til en integreret del af enhver Windows-installation.

Apple på tredjepladsen

Apples Safari-program har en andel på 7,93 procent af alle viste sider i december. Safari er standardprogram på Apples mobiltelefon, iPhone. Fjerdemest brugt er Googles Chrome (1,04 procent), som ikke længere er en såkaldt betaudgave, med norske Opera (0,71 procent) på femtepladsen.

Læs mere
Netapplications opgørelse over brug af Internet-programmer, februar-december 2008

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen