Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Interessen for smarte hvidevarer er stadig begrænset

Simon Skipper - 20170331125730
Fremover behøver du ikke åbne dit køleskab inden indkøbsturen for at tjekke, om der mangler mælk. Via et kamera i køleskabet og en smartphone kan du tjekke indholdet, mens du handler. Scanpix/Simon Skipper

Kun et fåtal af de adspurgte i en undersøgelse interesserer sig for at koble hvidevarer til nettet.

København. Det har i flere år været muligt at koble sin vaskemaskine eller ovn på internettet og styre dem via sin mobiltelefon.

Alligevel er danskerne tilsyneladende tilbageholdende med at tage den nye teknologi i brug.

Det viser en undersøgelse, som Epinion har foretaget for brancheforeningen Feha, der organiserer hvidevareproducenter og -importører.

Over halvdelen af de adspurgte ved slet ikke, at muligheden findes, og kun syv procent siger, at de helt sikkert vil købe et apparat med den funktionalitet.

- De smarte hvidevarer og elektriske køkkenapparater findes allerede. Det interessante er, at mange forbrugere ikke er klar over det og klar til det.

- Producenterne skal blive bedre til at fortælle, hvad det smarte hjem og de opkoblede produkter går ud på. Og de skal sikre, at forbrugerne kommer i gang på en nem måde, siger Henrik Egede, direktør for Feha.

Netop tilgængelighed kan være en udfordring med de løsninger, der er på markedet lige nu.

Der er ingen overordnede standarder for, hvordan man styrer sit såkaldte smarte hjem, og så kan det kræve en del teknisk snilde at få udstyret til at spille.

- De smarte produkter til køkkenet skal være ligesom smartphones. De skal forvandle sig til dit personlige udstyr i løbet af ti minutter.

- Jeg tror, at vi vil se flere plug-and-play-løsninger fremover. Men der vil også være et marked for "digitale blikkenslagere", der hjælper forbrugerne i gang, mener Henrik Egede.

Han er også overbevist om, at der ikke går mange år, før alle hvidevarer i handlen kan kobles på nettet.

- Det handler om bekvemmeligheden ved, at vi kan styre hjemmet via vores smartphone.

- Og så skal det smarte hjem selvfølgelig være sikkert og give dig sikkerhed. For eksempel kan din robotstøvsuger også være en alarm, siger han.

Undersøgelsen fra Epinion viser også, at brugen af smarte apparater deler generationerne.

Mens kun 35 procent af de adspurgte op til 35 år slet ingen interesse har for den ny elektronik, gælder det for 53 procent af dem, der er over 50 år.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen