Berlingske Business

Intels overskud styrtdykker

pix-intel
Foto:

Chipgiganten går hårde tider i møde, fordi brugerne skifter fra PC til mobile enheder.

Den gode nyhed for Intel, da man i nat offentliggjorde sit regnskab for Q4 2012, var, at man overgik markedets forventninger til overskud. Den dårlige nyhed var, at overskuddet ikke desto mindre faldt 27 procent.

Markedet reagerede i sidste ende med at barbere 3 procent af aktien, da Intel samtidig kunne fortælle om en stigning på hele 30 procent i nødvendige nye investeringer, fra forventede 10 milliarder dollar til 13 af slagsen.

Intel er fortsat verdens største producent af computerchips og har tidligere effektivt verfet konkurrenter som AMD af banen, men nu er man truet på virksomhedens vigtigste guldæg, PC-platformen.

pix-Paul Otellini, Intel

Det globale PC-salg faldt 4,9 procent i fjerde kvartal 2012, og den nedadgående tendens vil fortsætte og endda blive forstærket, mener analysefirmaet Gartner, der samtidig har benyttet lejligheden til at proklamere enden på PC-æraen.

Årsagen er, at vi i stigende grad tyr til mobile enheder som tablets og smartphones, og Intel har haft store problemer med at etablere sig på dette marked, hvor chips fra virksomheder som britiske ARM og amerikanske Qualcomm dominerer.

Således måtte Intel efter offentliggørelsen af sit kvartalsregnskab lide den tort at se sin markedsværdi blive overgået af Qualcomm, hvis omsætning er under halvdelen af Intels.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen