Berlingske Business
11:00Nationalbanken: Digitale centralbankpenge giver ikke bedre betalingsløsninger

Intel flirter med den selvkørende bilindustri

Billede
Der er hård kamp mellem flere computerchip-selskaber, blandt andet Qualcomm og Nvidia, om titlen som den foretrukne leverandør af halvledere og såkaldt "big data" til den spæde selvkørende bilindustri. Foto:

It-giganten Intel har dedikeret 250 mio. dollar til investeringer i selvkørende biler og forsøger at positionere sig selv i kampen om bilproducenternes gunst.

Der er hård kamp mellem flere computerchip-selskaber, blandt andet Qualcomm og Nvidia, om titlen som den foretrukne leverandør af halvledere og såkaldt "big data" til den spæde selvkørende bilindustri. Nvidia er i øjeblikket leverandør til Teslas elektriske, semi-autonome biler, mens Intel samarbejder med den tyske bilgigant BMW.

Det skriver Wall Street Journal.

Teknologikravene til nye biler vokser støt hvert år, selv i biler uden selvkørende evner. Den gennemsnitlige bil indeholder nu 616 chips, hvor der til sammenligning var 550 i 2013, til for eksempel at kontrollere forlygterne eller advare om, at bilen bevæger sig ud af sin bane. De store IT-selskaber dedikerer derfor mere og mere tid til at bejle de store spillere på bilmarkedet.

pix-B&O-lyd

Intel er allerede involveret i mere end 30 projekter og tests af selvkørende biler og har en ordrebog på mere end 1 mia. dollar, eller 6,9 mia. kroner. En række store bilmærker, herunder Ford og BMW, sigter efter at have selvkørende biler på vejene i 2021, skriver Wall Street Journal.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen