Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Instagram rykker dybere ind med annoncer

pix-Instagram
Ved at ændre sin profil til en ægte virksomhedsprofil på Instagram får man adgang til flere værktøjer, heriblandt at kunne sætte en knap på sine opslag, så brugerne lettere kan komme i kontakt med virksomheden. Desuden er der adgang til analyseværktøjet Insights, så det bliver lettere at målrette sin markedsføring på billeddelingstjenesten. Fotos: Instagram

Virksomheder kan nu oprette erhvervsprofiler og kan konvertere opslag til annoncer for at nå bredere ud på den Facebook-ejede billeddelingstjeneste. Instagram mener, at det bliver lettere at se, hvem afsenderen af et budskab er.

De 200.000 virksomheder verden over, som i dag bruger den Facebook-ejede billeddelingstjeneste Instagram som reklameplatform, får nu flere muligheder og skal lokke andre virksomheder til at stige på.

Instagram åbnede i denne uge i Europa for, at virksomheder lettere kan blive opdaget i mængden og holde på de besøgende. Virksomheder kan nu oprette en egen, gratis profilside. Dermed får man en kontaktknap, som giver brugerne let adgang til virksomhedens telefonnummer og e-mailadresse uden at skulle gå ind på netstedet, så man kan sende en e-mail og få at vide, om en vare er på lager, eller ringe op og booke tid hos frisøren eller til en prøvetur i den nye vogn hos bilforhandleren. Samtidig vil virksomheden kunne bruge analyseværktøjet Insights og dermed kunne se, hvilke opslag der bliver mest læst.

Endelig kan de mest læste opslag laves om til en annonce fra appen, så man kan målrette sine annoncer til et bestemt publikum med størst interesse for emnet eller området, ligesom man kan på Facebook. Det vil, ifølge det amerikanske netmedie Engadget, betyde, at der fremover vil dukke flere varer fra lokale butikker op mellem vennernes madbilleder og berømtheders reklameindslag.

Tydeligere afsender

»Instagram er både det næststørste, sociale netværk med 500 millioner unikke brugere og det hurtigst voksende. Instagram blev startet uden muligheder for virksomheder for at reklamere. Til gengæld kunne virksomheder oprette egne sider på linie med alle andre brugere. I efteråret 2014 indførte vi muligheden for at reklamere som på Facebook, men der var stadig ingen skillelinie mellem virksomheds- og personprofiler. For brugerne bliver det nu tydeligere, at det er en virksomhed eller en produktside, der kommmunikerer, i det, man har valgt at følge, eller som rammer med et reklamebudskab,« forklarer Daniel Kaefer, der er dansk indholdsansvarlig hos Instagram, til Berlingske.

Annonceplage er ubegrundet

Man kan ændre sin profilside til en virksomhedsprofil ved i Instagram-appen at vælge profilsiden, klikke på de tre prikker og vælge »Switch to Business Profile«.

»Jeg forventer, at de fleste større og mindre virksomheder vil vælge at skifte. Det gør det lettere for virksomheder at komme i kontakt med brugerne og at få flere demografiske oplysninger om, hvordan de opslag og annoncer, man sender ud, bliver forbrugt,« siger Daniel Kaefer.

Frygten for som bruger at føle sig plaget af annoncer er ubegrundet, mener han.

»På mobilen er hverken Instagram eller Facebook et specielt invaderende medie. Folk vælger med tommelfingeren enten at rulle videre forbi reklamerne eller at give reklamerne opmærksomhed. Vi prøver hele tiden at sætte brugere og virksomheder i en situation, hvor de kan finde hinanden. For os er det allervigtigste, at brugerne kan lide den oplevelse, de får. Og hvis virksomhederne forstår, hvad der skal til, for at folk hænger ved og ser reklamerne, så kommer virksomhederne igennem med deres budskaber. Vi prøver hele tiden at raffinere mulighederne for at nå forbrugerne og give forbrugerne mulighed for at kunne udtrykke deres holdninger ved at vise, hvilke reklamer de kan lide,« forklarer Daniel Kaefer.

Han mener, at vi i øjeblikket står midt i »en dramatisk udvikling«, hvor flere og flere bruger mobiltelefonen som den primære adgang til nettet og dets tjenester, samtidig med at indhold bliver lettere og lettere tilgængeligt for alle.

Danske tal er hemmelige

Facebook, der i april 2012 købte Instagram for en milliard dollars, vil ikke oplyse, hvor mange brugere Instagram har i Danmark eller Norden. Instagram havde på verdensplan i juni samlet omkring 500 millioner brugere, cirka 100 millioner flere end i september 2015. Omkring 80 procent af dem befinder sig uden for USA. 300 millioner bruger Instagram dagligt, og der vises 95 millioner billeder hver dag.

Instagram overhalede i slutningen af 2014 det andet netmedie, Twitter, hvor man kan lægge korte tekstbeskeder af SMS-længde ud på nettet til alle.

Det seneste år er der skruet op for reklamerne på Instagram, som har omkring 200.000 annoncører og har udvidet muligheden for videoannoncer til at vare i 60 sekunder.

Instagram kopierede i begyndelsen af måneden den succes, som beskedtjenesten Snapchat har haft, ved at gøre det muligt at lægge et billede eller en video op, som kun kan ses i 24 timer. Snapchat, som blev lanceret i 2011, er blevet populær på, at tekstbeskeder forsvinder, efter at de er læst, mens egentlige opslag holder i et døgn.

Facebook forsøgte for tre år siden at købe Snapchat for tre milliarder dollars, men Snapchat afviste tilbuddet. Snapchat er i dag anslået 18 milliarder dollars værd.

Facebook, som er verdens største sociale netværk, har nu 1,7 milliarder månedlige brugere.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen