Berlingske Business

Ingen krig om Blu-rays efterfølger

pix-Ultra-HD
Ultra-HD giver en billedopløsning, der er fire gange højere end dagens fuld-HD, og dermed skarpere billeder. Nu bliver standarden for ultra-HD/Blu-ray-skiver lagt fast, så der ikke opstår en ny formatkrig. Foto: Michael Nelson, EPA/Scanpix Foto:

Der er bred enighed om, hvordan den nye ultra-HD/Blu-ray-skive skal fungere, når den kommer i handelen senere i år med meget bedre billeder. Men en stor del af hjemmeteknologien skal så skiftes ud.

Behovet for film og optagelser i bedre billedkvalitet til de nye ultra-HD-fjernsyn har nu skabt enighed om, hvordan en ultra-HD Blu-ray-skive fremover teknisk skal strikkes sammen, så alle gør det på samme måde, når de første skiver kommer på markedet i slutningen af 2015.

Blu-ray Disc Association (BDA) vil på den måde sikre, at Blu-ray-skiven - DVDens efterfølger - kan fungere sammen med det nye indhold i ultra-HD-opløsning (UHD). Ultra-HD har fire gange større opløsning end dagens fuld-HD og giver dermed bedre, klarere og skarpere billeder og håndterer også lydsiden skarpere.

Ingen formatkrig igen

Forventningen er ikke en syndflod af film fra første færd. Et par håndfulde titler og en endnu mindre håndfuld afspillere lyder de kvalificerede bud på. Til gengæld skal der kun være ét format. Den udmattende formatkrig mellem Blu-ray og HD-DVD, der endte med Blu-rays sejr i januar 2008, skal ikke gentages. Ej heller forgængeren fra videofilmenes tid mellem Betamax og VHS, som sidstnævnte vandt.

Det vil kræve en udskiftning af fjernsynet at være med på vognen. Bortset fra de allernyeste ultra-HD-fjernsyn kan ingen TV-apparater klare de nye og bedre billedformater.

Tilsvarende skal Blu-ray-afspilleren skiftes ud.

Ifølge netnyhedsstedet Advanced Television vil den nye standard omfatte Dolby Vision og bruge den åbne standard High Dynamic Range (HDR) og være designet til at passe til de anbefalinger, som den europæiske TV-organisation EBU har givet for, hvordan indhold i ultra-HD sendes bedst muligt ud.

Kan optages men ikke vises

Lige nu er det særdeles småt med indhold optaget i ægte ultra-HD-opløsning. Flere og flere videokameraer og de nyeste smartphonetelefoner kan optage i UHD, men de kan ikke selv vise det. Det kræver en rigtig UHD-skærm, enten en computerskærm eller en TV-skærm. Den amerikanske streamingtjeneste Netflix er i gang med at producere indhold i ægte ultra-HD-kvalitet.

Ikke-UHD-film kan opskaleres kunstigt, så de på en UHD-skærm ser ud, som om de er optaget i det skarpere, nye format, og alle brancheeksperter forventer, at de kommende ultra-HD/Blu-ray-afspillere vil være bagudkompatible og således kunne afspille Blu-ray- og DVD-skiver, hvis indhold så kan skaleres op og stå flottere end hidtil.

Den nye standard vil bruge den såkaldte HEVC-indkodning, en ny måde at omsætte billedmaterialet til MPEG-filmformatet. Den kan dagens Blu-ray-afspillere ikke forstå.

Måske overhalet indenom

Det helt store spørgsmål er nok, hvor stort et publikum ultra-HD/Blu-ray-skiver overhovedet får. Salget af DVD- og Blu-ray-skiver er på retur, fordi flere og flere får så gode internetforbindelser, at de kan streame film og TV ad denne vej uden at behøve at skulle fumle med skiver. Til feriefilmen og andre egne optagelser kan der dog stadig blive behov for skiverne - når computeren så til gengæld har fået et nyt brændedrev, der kan arbejde med det nye format.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen