Berlingske Business

Ikke fuld ministerenighed om strammere dataregler i EU

pix-Justitsministre
Den østrigske justitsminister, Wolfgang Brandstetter (til højre), mener, at de nye regler giver dårligere persondatabeskyttelse end nu. Her drøfter han tingene med sin tyske kollega, Thomas de Maiziere, under ministermødet i Luxembourg. Foto. Julien Warnand, EPA/Scanpix Foto:

EUs justitsministre er efter tre år endelig klar til at forhandle strammere databeskyttelse i de 28 medlemslande med Europaparlamentet. Men der er ikke fuld enighed om kompromisteksten.

Der bliver nu strammet op på databeskyttelsen i de 28 EU-lande, og der er solide bøder i vente til dem, der overtræder reglerne. Danmark ønskede en svagere regulering men besluttede alligevel at bakke forslaget op.

De nye databeskyttelsesregler har været undervejs i tre år, men med godkendelsen fra EUs justitsministre kan EU-Kommissionen nu arbejde videre. 24. juni holdes møde med Europaparlamentet, som i marts 2014 stemte bredt for en opstramning, som rækker videre end den, som ministrene nu har godkendt. En aftale ventes derfor på plads inden udegangen af 2015 men ventes først at kunne træde i kraft i 2018.

Dansk vægren

Den østrigske justitsminister, Wolfgang Brandstetter, stemte imod, fordi han frygter, at de nye regler giver dårligere beskyttelse end nu.

»I Østrig har vi tradition for meget høj databeskyttelse,« sagde han bagefter med henvisning til en kontroversiel artikel 6.4, hvorved virksomheder får ret til »at indsamle og gentagent kan bruge borgeres personlige oplysninger uden deres vidende«.

Også flere forbrugerorganisationer finder dette i strid med EUs menneskerettighedscharter.

Slovenien trak også sin støtte tilbage med henvisning til, at nogle af de nye regler begrænser folks rettigheder. Danmark valgte derimod ifølge EU Observer at bakke forslaget op, selv om »Danmark ønskede et meget svagere direktiv«.

Uenighed om bødestørrelsen

Databeskyttelsen skal fremover være ens i alle 28 EU-lande, hvor lovgivningen mange steder er op mod 20 år gammel. De nye regler skal sikre, at fortrolige og personlige oplysninger ikke flyder rundt, og at alle giver lov til, at de rent faktisk bliver samlet ind. Der sigtes især mod netgiganter som Facebook og Google.

Overtrædelser skal medføre bøder. Men hvor Europaparlamentet allerede sidste år krævede, at virksomheder kan blive idømt bøder på op til fem procent af deres globale omsætning, lægger ministrene op til en maksimumbøde på to procent af omsætningen. Andre kan få en bøde på op til en million euro.

Alle virksomheder får pligt til inden for 72 timer at informere myndighederne, hvis der sker brud på databeskyttelsen, og de skal fremover efterleve strammere regler for målrettet annoncering.

Én afgørelse for alle

Samtidig vil virksomheder og organisationer fremover slippe for, at hvert enkelt lands datatilsyn skal godkende aftaler og regler med risiko for forskellige afgørelser i de enkelte lande. Fremover kan en virksomhed, som arbejder i flere EU-lande, nøjes med at forhandle med datatilsynet i det land, hvor det har hovedsæde. Dog får andre landes datatilsyn mulighed for at erklære sig uenige i beslutninger. Flere lande er nemlig bekymret for, at det irske datatilsyn alene vil skulle træffe afgørelser om giganter som Apple, Facebook, LinkedIn, Twritter, eBay og Paypal, som på grund af de gunstige, irske beskatningsregler har lagt deres hovedsæde i Irland. Det såkaldte »one-stop«-princip skal gåes efter i sømmene, når der er gået to år.

Opstramningen af databeskyttelsen omfatter desuden »retten til at blive glemt«. Som følge af EU-Domstolens afgørelse i foråret 2014 kan alle EU-brogere kræve, at gamle eller irrelevante oplysninger fjernes fra søgemaskinernes resultatlister. Desuden skal der generelt være lettere adgang for folk til at få at vide, hvilke data der samles ind om dem, og til at få dem slettet.

Den lettiske justitsminister, Dzintars Rasnačs, der som EU-formandsland har ført forhandlingerne, kalder ministerbeslutningen fra mandag »et stort skridt nærmere en moderniseret og harmoniseret databeskyttelseslovgivning«, om end han erkender, at der er tale om et kompromis

Læs mere: EUs nye 200 sider store oplæg til databeskyttelsesregler (i PDF-format, på engelsk)

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen