Berlingske Business
17:43Tak for i dag

IBMs gale videnskabsmand bringer hovedkontoret til live

IBM-RESULTS/
Foto:

Overnørden John Cohn tager sin egen medicin, når han bruger IMBs Watson-hovedkontor i München som testlaboratorie inden regeringer, skoler eller andre klienter skal påføres IoT-elementer. For privatlivet er værd at kæmpe for siger han.

John Cohn er ikke bange for at tage en regnbuefarvet kittel på, kæmpe spejlsolbriller og lyskæder som pandebånd. Han er stolt af at være nørd med stort »N«, og er han i teknologigiganten IBM blevet kendt som den gale videnskabsmand. En titel, hans udseende efter 36 år i virksomheden efterhånden også har retfærdiggjort med kridhvidt skæg og strithår, og som står allerklarest, når han brænder syltede agurker af med strøm under en TED-talk.

GERMANY CEBIT FAIR

Men 58-årige John Cohn er meget mere end en excentriker. Han er IBM fellow og chief IoT-agitator, og det betyder, at han har frit spil i forhold til at sætte Watson-hovedkontoret i München i bevægelse ved at bruge Internet of Things-teknologiens mange muligheder for at sætte strøm og intelligens til dagligdagen. Watson er IBM's kunstig intelligens-system, der er blevet en motor i virksomhedens IoT-teknologi.

»En af mine opgaver er at fortrylle bygningen og den måde, vi tænker på den. Den er meget automatiserede, som så mange andre, i forhold til aircondition, vinduer og temperatur, og vi bruger Watsons kunstig intelligens til at tale naturligt med bygningen og få bygningen til at tale med os for at bringe den til live,« siger John Cohn til Ingeniørforeningens nye teknologipodcast Techtopia.

08BUS20161129-130245-4-1640.jpg

Åbn vinduet, tak

IBM er med mere end 750 Internet of Things-patenter en af de helt store spillere på verdensplan inden for bevægelsen, der kobler fysiske ting til internettet og tilfører dem yderligere værdi. Det kan være alt fra din potteplante, der kalder på vand og en sms, til store kontorbygninger, der justerer temperaturen ved at åbne og lukke vinduerne som på Watson-hovedkontoret.

John Cohn har indrettet hovedkontoret i München så han kan styre lys, vinduer, aircondition og meget mere fra sin smartphonei København, fortæller han mens han tager sin smartphone frem midt under Techtopia-udsendelsen.

Landbrug

»Tænd lyset i Fab Lab'et og åbn vinduerne i kontoret«, kommanderer han til det smarte system. Han beder det dog straks efter om at lukke og slukke igen, da der med al sandsynlighed sidder IBM-medarbejdere og undrer sig over bygningens pludselige tegn på liv, selvom de nok er ved at være vant til det.

Tager sin egen medicin

Der er en grund til at John Cohn leger så meget med IoT i München. Han ser nemlig hovedkontoret som et testlaboratorie, hvor han særligt kan se, hvordan han bedst muligt sikrer sit eget privatliv, inden det en dag skal uden for bygningen og ind i skoler, regeringer eller hvem IBM ellers samarbejder med. Han tager sin egen medicin så at sige.

Billede

»Vi har en applikation, som alle i bygningen render rundt med. Det kræver en del at være i stand til bare at sige »tænd lyset«, selvom vi tager det for givet, for hvilket lys? Du er nødt til at vide, hvor folk står på som samtidig bevarer deres privatliv, for jeg vil ikke have, at alle andre ved, hvor jeg er,« forklarer John Cohn.

Privatlivet er én ting, en anden er at sætte alle de rigtige data sammen for at gøre tingene muligt.

»Det er sjovt at tage de her simple ting, som vi tager for givet om kontekst, når jeg siger »lyset« eller »hvor er der et mødelokale, jeg kan bruge«. For så er systemet nødt til at vide, hvor jeg er, hvad jeg har brug for og se i min kalender. At samle alle de her datakilder og gøre det naturligt kræver en masse eksperimentering,« siger John Cohn til Tectopia.

04BUSNy-opinion-112619.jpg

Skal være fortaler for vores eget privatliv

Største udfordring, når sådanne systemer skal bruge folks lokation og identitet er, at det åbner op for overvågningsproblematikker på den helt store klinge. Systemet skal nemlig kun vide, hvem og hvor vi er, når vi selv ønsker det.

»Hvis du tænker over det, vil du måske ikke have, at alle ved, hvor du er altid. Så jeg er nødt til at være i stand til kun at give systemet, der kører bygningen, adgang, når jeg siger, jeg vil have lyset tændt. Det skal ikke være muligt for andre at sige »sluk hans lys« eller »hvor er han?«,« giver John Cohn som eksempel.

Imran Rashid, læge, er i gang med at starte et pilotprojekt op

»Det er virkelig noget, vi skal være meget forsigtige med. Jeg tror teknologi kan gøre meget godt. Men vi i IBM skal være fortalere for vores eget privatliv. Det er rigtig god træning at være vores egne testobjekter og sikre, at vi tager hånd om vores eget privatliv, når vi senere skal arbejde med klienter, skoler og regeringer,« siger John Cohn og sætter streg under, at han er stor fortaler for privatliv.

Du kan høre hele udsendelsen på Techtopia.dk eller direkte på iTunes.

Artiklen er oprindeligt publiceret på IDA Universe.

IBM

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen