Berlingske Business

IBM nedjusterede trods hæderligt tredje kvartal

FILE USA ECONOMY IBM
Foto:

Den amerikanske it-koncern IBM kom ganske godt ud af tredje kvartal, men dampen kan næppe holdes oppe i den resterende del af året. Det fremgik af koncernens tredje kvartals rapport mandag aften efter amerikansk børstid.

IBM landede et overskud per aktie på 3,34 dollar i tredje kvartal, mens analytikernes forventninger lød på et overskud på 3,30 dollars per aktie, ifølge Bloomberg News' prognose-gennemsnit.

Omsætningen løb op i 19,3 mia. dollar, hvor estimatet fra analytikerne indikerede en omsætning på 19,6 mia. dollar.

pix-Peter Perregaard

Omsætningsnedgangen på 14 pct. er den fjortende kvartalsvise nedgang i salget i træk. Alene den stærke dollar resulterede i en reduktion i omsætningen på 9 pct., var indeholdt i delårsrapporten.

»Lige ved udgangen af kvartalet, så vi enden på salgscyklus'en for en række af vores transaktions-aktiviteter - blandt andet software - som er engangs køb og ikke tilbagevendende indtægter«, lød det fra finansdirektør Martin Schroeter.

IBM måtte bide i det sure æble og nedjustere forventningerne til hele året. Nu lyder estimatet på 15,25 dollar per aktie plus/minus 50 cent. Hidtil har IBM's prognose været på 15,75-16,50 dollar.

pix-IT-lås

»Det vigtigste er, at vi ser resultater af vores investeringer i vores strategiske vækst, og vi ønsker at fastholde disse investeringer - ikke at sænk farten. Det har en indvirkning på indtjeningen«, forklarede Martin Schroeter.

IBM-aktier faldt 4,8 pct. i eftermarkedet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen