Berlingske Business
11:11Britisk detailsalg falder mere end ventet i julemåneden

IBM går tilbage for 11. kvartal i træk

pix-IBM
IBM (International Business Machines) levede ikke op til analytikernes forventninger med sit 4.-kvartalsregnskab, så aktien tog et dyk. Foto: Brendan McDermid, Reuters/Scanpix Foto:

IT- og konsulentgiganten IBM forventer fortsat tilbagegang i 2015 men satser på nettjenester som løftestang.

For 11. kvartal i træk falder omsætningen i den amerikanske IT- og konsulentgigant IBM, som er midt i en omstilling, hvor de dele af virksomheden, som ikke giver penge, skal væk, samtidig med at der kommer større fokus på nettjenester og cybersikkerhed.

Omsætningen faldt i oktober-december med 12 procent til 24,1 milliarder dollars sammenlignet med samme periode i 2013, og det er et større fald end ventet. Samtidig lægger IBM op til et 2015, som også ser sløjere ud, end analytikerne havde satset på - samme melding, som kommer fra en af IBMs europæiske konkurrenter, tyske SAP, der er verdens største leverandør af software til erhvervslivet.

Ikke længere verdens førende

IBM, der har hovedkontor i Armonk i New York, var engang verdens førende teknologivirksomhed kendt under kælenavnet »Big Blue«. I dag er det stadig verdens største selskab for teknologitjenester, men IBM betragtes ikke længere som førende inden for innovation.

De seneste tre år er salget faldet. Hvor det i 2011 var på 107 milliarder dollars, endte 2014 med en omsætning på 93 milliarder, og IBMs finansdirektør, Martin Schroeter, vil ikke garantere, at det ikke kan falde yderligere.

IBMs satsning på nettjenester, mobile tjenester og sikkerhed udgør nu 27 procent af omsætningen efter at være vokset med 16 procent i 2014. I 2015 vil der være tocifret vækst på området, lover IBM. Mobilforretningen er vokset med over 200 procent, den såkaldte »cloud computing« med 60 procent, sikkerhed med 19 procent og analysevirksomheden med 7 procent. Til gengæld falder hardwaresalget med 39 procent.

Krav om lokal datalagring

IBM har udvidet sit net af datacentre med yderligere ni lokationer. Nu har IBM 40 datacentre. Det er en følge af stadig flere landes krav om, at personfølsomme oplysninger - f.eks. sundheds- og finansdata - skal opbevares inden for landets grænser for at styrke sikkerheden og sikre mod bl.a. amerikansk overvågning.

IBM har i løbet af 2014 indgået partnerskaber med IT-giganten Apple, mikroblogtjenesten Twitter og det kinesiske internetselskab Tencent.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen