Berlingske Business

IBM åbner iværksættergarage i København

pix-IBM-garage
IBMs iværksættergarage i København har fået eget logo, naturligvis med en vikingehjælm, sådan som alle IBM-garager har hver deres logo verden over. Der tænkes allerede kreative tanker i lokalerne i Kødbyen, som officielt åbner onsdag eftermiddag. Foto: Majken Nielsen, IBM

Den amerikanske gigant vil koble nyfødte virksomheder sammen med den nyeste teknologi.

En af verdens engang største teknologivirksomheder, IBM, vender nu tilbage til en af de garager, som har været grundlaget for tilblivelsen af utallige erhvervssucceser, når IBM Cloud Garage onsdag eftermiddag åbner i Kødbyen i København for at hjælpe flere i gang som iværksættere med hjælp fra de nyeste teknologier.

Københavns overborgmester, Frank Jensen, åbner klokken 16 garagen, som til daglig vil blive drevet af op til 30 specialister inden for design, IT-udvikling, IT-arkitektur og datalogi. IBM håber dermed at kunne gøre den nyeste, teknologiske udvikling tilgængelig for alle virksomheder, uanset om de er ved at blive født eller allerede er store.

Garage nummer ti i verden

Den københavnske garage er nummer ti i verden. Nive, London, Tokyo og San Francisco huser nogle af de andre.

»Innovation er på dagsordenen hos alle vores kunder, men virksomheder har ofte problemer med at udvikle den rette kultur og agilitet, der karakteriserer opstartsvirksomheder. Her kommer garagen ind i billedet. Her kan kunder hurtigt lære, hvordan man kan bygge og udvikle løsninger med teknologier som cloud, blockchain og kunstig intelligens,« siger IBMs danske direktør siden 2015, Henrik Bodskov, om satsningen.

»Cloud« er IT, der kører fra en central server koblet på Internettet, så man ikke selv behøver at installere udstyr og programmer, mens »blockchain« er teknologien bag f.eks. den virtuelle valuta bitcoin og i virkeligheden er en slags digital regnskabsbog, som holder nøje styr på historikken i alle former for transaktioner.

US-LATEST-CONSUMER-TECHNOLOGY-PRODUCTS-ON-DISPLAY-AT-ANNUAL-CES-

Tænk teknologi fra starten

I IBMs garage skal virksomheder kunne få hjælp til at designe og skabe nye mobilapps og nye tjenester inden for alle brancher - heriblandt detailhandel, finansverdenen og rejsebranchen.

IBM har valgt at placere garagen i København, fordi flere end 40 procent af alle nye iværksættervirksomheder ifølge vækstanalysen »Iværksætterbarometer 2017« skabes i hovedstaden.

Den danske regering fremlagde for nylig oplæg til en strategi, der skal positionere Danmark som førende i verden inden for digital innovation.

IBM blev stiftet i 1911 og har været kendt under kælenavnet Big Blue. I mange år var det amerikanske selskab, som stod bag skabelsen af den personlige computer, PCen, verdens førende computerproducent. Den del blev i 2005 solgt til den kinesiske teknologigigant Lenovo, som senere også for nylig købte IBMs afdeling for mindre servere. I dag leverer IBM tungere hardware samt forskellig software og infrastruktur  og driver en omfattende konsulentforretning

pix-Digital post

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen