Berlingske Business

Hver sjette PC var en mini

Hver sjette PC var en mini - 1
De er små, mini-PCerne, og det er medvirkende til deres succes. Her en Lenovo Ideapad, fremvist på årets elektronikmesse i Las Vegas, USA, i januar i år. Foto: Ethan Miller, AFP/Scanpix

De ultrabærbare og prisbillige mini-PCer holder hele PC-salget oppe. Men al fokus har hidtil ligget på privatmarkedet.

Mere end hver sjette solgte PC i Europa var i årets første tre måneder en mini-PC.

Salget af de ultrabærbare og prisbillige computere er nu så stort, at det samlede computersalg ville være gået tilbage, hvis de ikke havde været på markedet. For der blev i januar-marts 2009 solgt 23 procent færre PCer end i kvartalet forinden. I alt blev der i første kvartal langet 14,5 millioner bærbare PCer over disken, heraf var de 2,4 millioner mini-PCer.

»Uden mini-PCen ville salget af bærbare PCer have været endnu mere dyster læsning,« konstaterer markedsanalysefirmaet Canalys i en ny rapport.

Større fokus på virksomhederne

Det er netop mini-PCernes størrelse og de lave priser, der har sikret succesen. Samtidig er teleselskaberne begyndt at sælge mini-PCer sammen med deres tilbud på mobilt bredbånd.

Canalys mener dog, at alle kræfter er blevet lagt på privatmarkedet, og at der er gode muligheder ved at sælge mini-PCer til små og mellemstore virksomheder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen