Berlingske Business
10:32Efter regulær mareridtsuge: Sydafrikansk selskab stiger igen 

Hvad vil telegigant med kriseramte Yahoo?

Yahoo
Foto:

Hvad vil Verizon med købet af det kriseplagede selskab Yahoo? Det har teleanalytiker John Strand et klart bud på.

Den amerikanske telekoncern Verizon har købt Yahoos internetforretning for 32,7 mia. kroner.

Det bekræftede begge selskaber mandag i en fælles meddelelse.

FILES-US-IT-LIFESTYLE-EARNINGS-YAHOO

For Verizon er formålet med opkøbet af Yahoo »at styrke telegigantens konkurrenceposition på det globale mediemarked« samt »bidrage til at øge omsætningen inden for digital annoncering,« fastslog Verizons bestyrelsesformand og adm. direktør, Lowell McAdam, der ligesom de øvrige konkurrenter på telemarkedet har været under hårdt pres i de senere år.

Presset skyldes først og fremmest, at hvor teleselskaberne tidligere havde en direkte og tæt kontakt med kunden - eksempelvis som leverandør af en tv-pakke, har alle andre indholdsleverandører i dag mulighed for at bygge services oven på de rå data i blandt andet fiberkablerne. De to populære streamingstjenester Netflix og HBO er eksempler på selskaber, hvor andre selskaber tjener penge ved at bruge teleselskabernes infrastruktur.

YAHOO-RESULTS/

Medievirksomheder og telegiganter smelter sammen

Ifølge John Strand, teleanalytiker fra Stand Consult, er opkøbet af Yahoo en del af et strategiskifte, vi sandsynligvis også vil se herhjemme i fremtiden. Han fremhæver British Telecoms køb af Premier League-rettigheder gennem selskabet BT Sports i 2015 som det bedste eksempel på, hvordan medievirksomheder og teleselskaber i stigende grad vil smelte sammen ved at sætte sig på eksklusivt indhold.

MM

Verizon ejer allerede i dag det amerikanske medie Huffington Post samt medievirksomhederne AOL og Techcrunch.

»Der er ingen tvivl om, at Verizon også vil kaste sig yderligere ind på indholdsmarkedet. Selskabet vil gå fra at være et traditionelt teleselskab, der sælger en bredbånds- eller mobilforbindelse, til i stigende grad også at tilbyde indhold,« siger John Strand og vurderer:

»Der vil være mulighed for at høste meget store synergier ved at lægge forretninger sammen, som Verizon gør,« siger John Strand.

Verdens mest populære startside

Op gennem 1990erne udviklede Yahoo sig til at blive verdens mest populære startside for alle internetbrugere. Men i de senere år har Yahoo været igennem en svær periode, hvor dele af Yahoos forretning har været i frit fald. Det resulterer nu i, at Yahoo bliver solgt i små bidder.

Yahoo

Salget af Yahoos kerneforretning indebærer, at Verizon bliver ejer af den af den kendte søgemaskine samt Yahoos mailsystem. Dog omfatter salget ikke Yahoos resterende aktiver, som vil fortsætte under et andet navn og gennem et børsnoteret investeringsselskab.

»Salget af vores internetforretning, som reelt udskiller vores asiatiske portefølje, er et vigtigt skridt i vores plan for at realisere aktieværdien i Yahoo,« sagde Marissa Mayer, adm. direktør for Yahoo, mandag og tilføjede:

»Yahoo og AOL udbredte internettet, e-mail og søgefunktionen. Det er poetisk at forene kræfterne med AOL og Verizon, og vi vil i vores næste kapitel fokusere på at styrke det mobile område,« lød det fra Marissa Mayer.

Yahoo

Forud for den officielle aftale havde flere internationale medier spekuleret i en købspris på omtrent 34 mia. kroner. Salget af Yahoo indbragte derfor en anelse mindre end ventet, hvilket førte til, at Yahoo-aktien mandag faldt en anelse på børsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen