Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Hvad foregår der? Hvorfor taler alle om Pokémon Go?

pokemon
Foto:

I løbet af få dage har Pokémon Go-appen sendt rystelser gennem markedet og spilbranchen. Nu forventer flere, at Nintendos genistreg kan revolutionere appsektoren.

Hvis man befandt sig i Central Park, i New York i weekenden, har man kunne få en forsmag på den virkelighed, der forventeligt vil indtage Danmark meget snart:

Hundredvis af voksne mennesker, der med telefonen i stiv arm foran sig stavrede rundt i parken og jagtede virtuelle figurer.

Noget tyder på, at vi allesammen skal til at vænne os til fænomenet Pokémon Go.

Spillet har siden sin lancering fredag været en overrumplende succes i de tre lande, den foreløbig er blevet lanceret i; USA, Australien og New Zealand. Det topper allerede listerne over de mest downloadede apps hos både Apple- og Android-brugere, og markedet kvitterede ved at sende Nintendos aktie op med svimlende 25 procent mandag, hvorved selskabet steg 34 milliarder kroner i værdi. Samlet set er selskabet vokset 52 milliarder i værdi siden appens lancering.

12BUSPokemon-181829.jpg

Så hvordan fungerer det?

Forestil dig, at du ser verden gennem dit kamera på telefonen. Her skulle det hele jo gerne være nogenlunde identisk med det, du ser uden telefon, men ved at bruge kameraet kan Nintendo snige deres egne små figurerer ind i virkeligheden - det, der populært kaldes »augmented reality«, der kan oversættes til forlænget eller forøget virkelighed.

Appen kobler sig til din GPS i telefonen, hvorefter man som bruger bliver guidet rundt i de nærmeste gader og bygninger via et kort, der fortæller, hvor den nærmeste Pokémon-figur kan findes. Når figuren er fundet, handler det om at ramme den med sin Pokeball, hvorefter den nedlagte Pokémon-figur kan føjes til ens samling.

Der findes hundrevis af forskellige Pokémon-figurer og foruden glæden ved at samle stadig flere af dem, har de første brugere af spillet også udtrykt stor fornøjelse ved at gå på jagt i deres egen byer og undervejs interagere med de andre spillere.

Nintendo er ikke de eneste, der skummer fløden af brugernes lyst til at jagte Pokémon-figurer. I USA fortæller de første barer og restauranter om et øget salg, når Pokémon Go-spillere jagter figurerne på beværtningernes lokationer, og det er ikke tilfældigt, hvor de små animationer bliver placeret. Som en indbygget funktion i spillet kan man således betale 10 dollars for at højne chancen for at trække Pokémon-figurerne til en specifik lokation.

Billede

Finansmediet Bloomberg har talt med flere analytikere, der øjner store kommercielle muligheder for spilproducenter, der på den både kan skabe direkte bånd mellem kommercielle foretagender og spillelystne mobilbrugere.

Analytikere i spilbranchen forventer enstemmigt, at de øvrige spiludbydere vil følge trop og eksperimentere med at udvikle spil, der på samme måde kombinere teknologi med aktiv bevægelse.

AUSTRALIA GAMES POKEMON GO

»Vi kommer til at se, at andre udviklere potentielt vil ændre i de spil, de har på vej, for at få indarbejdet augmented reality eller lokationsbaseret teknologi,« siger Mike Olson, en spilanalytiker tilknyttet investeringsbanken Piper Jaffray Cos til Bloomberg.

Nintendos bedrift bliver ikke mindre kuriøs af, at spillet i første omgang blev lanceret som en aprilsnar. Tilbage i 2014 præsenterede Google en »Pokémon Challenge« 1. april, der inviterede brugere til fange de fiktionelle animationsfigurer via Google Maps-appen. Featuren var online et par timer, inden den blev taget af, men hos spilvirksomheden Niantic, der var en del af Google dengang, blev man nysgerrig.

Niantics chef, John Hanke, skulle ifølge Bloomberg have talt med folk fra Google, om aprilsnarren kunne gøres til virkelighed, og to år senere synes svaret på det spørgsmål altså at være ja.

pix-Virtuel virkelighed

Spillet har dog allerede haft en række mindre heldige sideeffekter. Således beretter Nyhedsbureauet AP om en stribevis af skader på ben og legeme til Pokémon Go-spillere, der ikke lige har været opmærksomme på de fysiske omgivelser, mens de har jagtet de små væsener på skærmen.

Mens brugere af Android-telefoner allerede nu kan give sig i kast med spillet herhjemmme, må Apple-brugerne væbne sig med tålmodighed. En tidshorisont kendes endnu ikke, men forventningen er, at det i løbet af de kommende uger også vil være muligt for danskere med iPhones at jagte Pokémon-figurer rundt omkring i det danske landskab.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen