Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Hurtig iPhone 7-lancering kan give Apple gevinst

pix-iPhone 7-stik
Apple har i iPhone 7 og iPhone 7 Plus afskaffet hovedtelefonstikket - men der følger en omformer med, så man ikke behøver at kassere de gamle ørepropper og hovedtelefoner. Foto: Josh Edelson, AFP/Scanpix Foto:

Samsungs problemer kan gavne Apple, hvis nye iPhone 7-telefoner fik en mat modtagelse. »Mægtige Apple er ikke længere hverken dominerende eller enerådig,« konstaterer investor.

Trods matheden oven på Apples præsentation af de to nye iPhone 7-telefoner uden store overraskelser onsdag aften kan Apple vinde tabt terræn på, at telefonerne allerede kan købes næste fredag, nu hvor Samsung har måttet trække sin nye flagskibstelefon, Galaxy Note 7, tilbage, efter at batteriet er eksploderet i 35 af telefonerne.

Den egentlige vinder ved Apple-præsentationen blev den 35 år gamle, digitale VVS-mand Super Mario og hans ophav, den japanske spilproducent Nintendo, der får debut inden nytår i Apple-verdenen, ligesom Nintendo også får verdensplagen Pokémon Go ind på Apples smarture.

Nintendo-aktien steg med 29 procent, lige efter at den ikoniske Mario-skaber, Shigeru Miyamoto, trådte ind på scenen ved offentliggørelsen i San Francisco. Torsdag morgen lå Nintendo-aktien omkring 20 procent højere og gjorde med ét slag Nintendo 39 milliarder kroner mere værd.

Apple-aktien rørte sig derimod nærmest ikke ud af flækken men endte med at stige med 0,6 procent.

APPLE-IPHONE/

Ikke længere dominerende eller enerådig

»Praktisk, men man taber ikke kæben,« skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal om iPhone 7 og iPhone 7 Plus, der kan købes i også Danmark fra 16. september, og stiller spørgsmålet: »Kan Apples seneste smartphones friste dig med bedre kameraer, vandafvisende chassis og et to år gammelt design?«

Apple har desuden valgt at droppe høretelefonstikket. I stedet skal man slutte hovedtelefoner til opladerstikket eller bruge trådløse hovedtelefoner.

Investorerne er også tilbageholdende, for Apple henter næsten 60 procent af sine indtægter fra salget af iPhone-telefoner, der de seneste to kvartaler er gået direkte tilbage - for første gang siden lanceringen af den første iPhone i 2007.

»Faktum er, at mægtige Apple ikke længere er hverken dominerende eller enerådig. På verdensplan sælges der 86 telefoner med Android-styresystemet for hver gang, der afsættes 14 med Apples iOS. For få år tilbage så det meget anderledes ud. Apple er blevet moden og voksen, og det har sin pris. Ikke kun set i en forbruger- men også investoroptik. Apple er blevet menneskelig og skal nu gøre sig fortjent til forbrugernes gunst. Konkurrencen fra Samsung og bl.a. Huawei er tydelig. Dels vælger Apple-aficionados ikke længere iPhones som en selvfølge, og samtidig sker opgraderingen fra én generation til den næste i langsommere tempo,« siger investeringsøkonom i Nordnet, Per Hansen.

Samsungs problemer hjælper Apple

Han mener, at Apple har været »en kæmpe succes, men investorerne skal og har allerede vænnet sig til, at væksten bliver moderat«.

Lanceringen af de nye telefoner sker op til den vigtige julehandel, hvor teknologiproducenterne henter omkring 30 procent af hele årets omsætning. Samsung, der er verdens største mobilproducent, lancerede sin Galaxy Note 7 med digital pen i begyndelsen af august for at komme på markedet i god tid før Apple, men i sidste uge - lige før Galaxy Note 7 skulle til salg i butikkerne - måtte Samsung trække 2,5 millioner telefoner tilbage for at undersøge batterieksplosionerne nærmere. Dermed overhaler Apple nu Samsung indenom.

Samsung forventer først at kunne få Galaxy Note 7 ud i butikkerne omkring 1. oktober.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen