Berlingske Business
17:42

Huaweis nye toptelefon når lige ud inden jul

pix-Mate Pro 9
Huawei Mate 9 Pro kommer i handelen i Danmark 20. december. Foto: Huawei

Den kinesiske mobilgigant, som allerede er Danmarks tredjestørste mobilmærke, lancerer Mate 9 Pro i Danmark 20. december og satser på at fordoble sig danske salg.

Danmarks tredjemest solgte mobilmærke, Huawei, når lige at få sidste bid af julehandelen med, når den nye toptelefon, Huawei Mate 9 Pro på 5,5 tommer, lanceres i Norden få dage før juleaften.

Den kommer i handelen 20. december og ligger i den dyre ende af skalaen på 6.000 kroner og dermed ikke med lige så stor distance på prisen til konkurrenterne som andre Huawei-telefoner. Huawei har ladet sig inspirere af Samsungs designsucces med en skærm, der går ud over kanterne og igen har allieret sig med kameraspecialisten Leica om et kamera, der kan optage i 12 megapixler i farver og 20 megapixler i sort/hvid og - ligesom konkurrenternes kameraer - konstant forbedres, så man f.eks. efterfølgende kan ændre, hvor på billedet fokus skal ligge, eller zoome ekstra ind, uden at billedet bliver grynet.

Kun lanceret i Norden og i Kina

Mate 9 Pro, der er født med seks gigabyte RAM-arbejdshukommelse og 128 gigabyte lagerplads, vejer omkring 169 gram og kommer i guld og grå og med nyeste udgave af Googles mobilstyresystem, Android 7.0 med Huaweis tilpasninger af brugerfladen ovenpå.

Huawei lover to dages batteritid på telefonen med fuld opladning på 90 minutter. Mate 9 Pro kan låses op med fingeraftryk og har fået flere hestekræfter indeni samt stereolyd med en højttaler øverst og nederst, og som skifter til at simulere »surround sound«, når skærmen holdes horisontalt.

Mate 9 Pro er Huaweis hidtil største satsning i Norden og er da også varslet under den kække overskrift »Bare vent og se!« og omtalt som »en model, som både på design og specifikationer vil være i særklasse«. Telefonen er bortset fra Norden ellers kun lanceret i Kina.

200.000 telefoner i Danmark i 2016

Huawei har på kort tid vundet marked på at levere smartphones, som er en del billigere end konkurrenternes tilsvarende topmodeller men med en noget lavere pris, typisk et par tusinde kroner billigere.

»Sidste år solgte vi 100.000 telefoner i Danmark. I år vil vi have fordoblet tallet,« siger Thor Gøtz, Huaweis ansvarlige for privatsalget i Danmark.

P8- og P9-telefonerne - og deres respektive og mindre Light-udgaver - har solgt godt i Danmark og skabt større opmærksomhed om Huawei-mærket.

Huawei er verdens tredjestørste mobilproducent efter Samsung og Apple og er også det tredjemest solgte mobilmærke i Danmark. Samtidig er Huawei verdens tredjestørste leverandør af mobiludstyr efter svenske Ericsson og finske Nokia. Huawei står blandt andet for TDCs mobilnet i Danmark.

Huawei vil overhale Apple

Richard Yu, der er topchef for Huaweis forbrugerdivision, gentog for nylig ambitionens om, at Huawei om to år er næststørste mobilproducent og dermed have overhalet Apple med mobilkongen Samsung som det næste mål..

»Vi vil tage dem (Apple, red.) skridt for skridt, innovation for innovation. Der vil være flere muligheder: kunstig intelligens, virtuel virkelighed, udvidet virkelighed. Det er ligesom at køre bil: I hvert sving er der en mulighed for at overhale i konkurrencen,« sagde Richard Yu i München.

Med Mate 9 Pro forsøger Huawei at gardere sig mod den voksende sløvhed, som normalt sætter ind på en telefon efter en rum tid.

»Man oplever, at telefonen bliver lidt langsommere og sløvere over 12-18 måneder. Det har vi forsøgt at gøre op med gennem maskinlæring. Telefonen forsøger at lære ens vaner og tildeler ressourcer til de apps, som man bruger mest,« forklarer Thor Gøtz fra Huawei.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen