Berlingske Business

Huawei vil overgå Apple og Samsung med ny toptelefon

pix-Richard Yu
Huawei præsenterer 6. april sin nye toptelefonserie, P9, i London og arbejder sig opad på verdensranglisten. Her er forbrugerelektronikdirektør Richard Yu, da han i september fremviste den dengang nye Mate S-smartphone i Berlin. Arkivfoto: Gregor Fischer, EPA/Scanpix Foto:

Den nye P9-telefon, som ventes at komme i tre størrelser, skal med et stærkt forbedret kamera med to linser sætte konkurrenterne Samsung og Apple til vægs og styrke Huaweis vej mod målet: at blive verdens største smartphoneproducent.

Den kinesiske mobilgigant Huawei lader op til at blive endnu større på smartphonemarkedet end de nuværende topspillere, Samsung og Apple. Det skal ske med den nye flagskibstelefon, som bliver præsenteret i London onsdag.

Huawei, som herhjemme står for TDCs mobilnet og er verdens tredjestørste leverandør af mobiludstyr efter svenske Ericsson og finske Nokia, har sammen med det tyske ikon Leica Camera i næsten et år arbejdet på den nye P9-telefon, som får to kameralinser og dermed overgår både Samsung og Apple, der hidtil har været dem, der fastlagde normerne på det internationale mobilmarked. De to linser skal ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal sikre bedre farver og skarpere kontraster under også dårligere lysforhold.

P9 ventes at komme i tre udgaver: selve P9, en mindre P9 Lite og en større P9 Max.

»Vi vil være nummer 1 blandt topmærkerne,« siger Huaweis forbrugerelektronikdirektør, Richard Yu, til avisen.

Danmarks femtemest populære mærke

Huawei solgte i 2015 flere end 100 millioner mobiltelefoner - 44 procent mere end året før -, og omsætningen på forbrugerelektronik steg med 73 procent til 20 milliarder dollars eller 130,9 milliarder korner. Huaweis strategi har været at bygge telefoner, som på de fleste områder kan lige så meget som konkurrenternes meget dyrere af slagsen.

Huawei har det seneste halve år kæmpet sig op og er blevet det femtebedst sælgende mobilmærke - dog med betydelig afstand til Samsung og Apple, viser tal fra analysehuset IDC. På verdensplan sidder Huawei ifølge IDC på 8,1 procent af smartphonemarkedet, hvor Samsung har 21 procen tog Apple 19 procent.

Huawei ansatte i 2012 Joonsuh Kim som kreativ direktør. Han havde bistået Samsung med designet af Galaxy-smartphoneserien og har siden fået Huaweis design væk fra det billige look.

Huaweis hidtidige toptelefon, P8, kom i handelen sidste år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen