Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Huawei klar til nærkamp med Apple om bærbare

pix-Matebook
Matebook er Huaweis nye serie af bærbare PCer. De går direkte efter topsegmentet af købere og kommer til Danmark lige efter sommerferien. Foto: Huawei

Den kinesiske mobilgigant lancerer sine første tre PCer, hvoraf Matebook X kommer til Danmark lige efter sommerferien - og går direkte efter dem, der ville vælge Macbook, Surface eller Zenbook.

Langsomt men sikkert æder Huawei sig ind på Apples andenplads på verdens mobilmarked, og nu agter den kinesiske teknologigigant også at sætte sig i en god position på PC-markedet med sin konkurrent til Apples Macbook Air.

De første tre Huawei-PCer blev i denne uge præsenteret i Berlin: en 2-i-1-Windows 10-PC , den 13 tommer ultratynde bærbare Matebook X og en 15,6 tommer stor bærbar, Matebook D. De skal tage kampen op mod Apples Macbook-PCer, Microsofts Surface-PCer og Asus' Zenbook-PCer, som alle har slået sig fast som topmærker, når man skal finde en bærbar PC med hestekræfter i elegant indpakning.

Til Danmark til august

Matebook X kommer til Danmark omkring august, bekræfter Huawei, som geynder at rulle de nye PCer ud i 12 lande i Europa, Nordamerika, Asien og Mellemøsten fra juni. Den vejer blot 1,05 kilo og kommer i tre farver: Space Gray, Prestige Gold og Rose Gold. Valget står mellem Intel i5- og i7-processorer, mellem 256 og 516 gigabyte lagerplads og fire eller otte gigabyte RAM-arbejdshukommelse.

De danske priser kommer til at ligge på mellem 10.690 og 12.690 kroner, afhængigt af modellen.

Huawei kommer ind på et tidspunkt, hvor PC-markedet ellers går tilbage og har gjort det i nogen tid. I 2015 faldt PC-salget med 8,3 procent, i 2016 med yderligere 3,7 procent, viser opgørelser fra analysefirmaet Gartner, der følger teknologimarkederne tæt. Udsigten for i år ser dog mere stabil ud - salget ventes at lande på samme niveau som sidste år.

»Vi ser muligheder i det vigende PC-marked,« siger Cheng Lei, markedsdirektør for Huaweis PC-division, til nyhedsbureauet Reuters og slog fast, at Huaweis satsning på PCer ikke er kortsigtet.

pix-Til angreb

Vil bruge sin viden på tværs

Den kinesiske gigant satser på at kunne udnytte sin viden fra andre teknologiområder på også PC-fronten.

Huawei er i forvejen verdens tredjestørste mobilproducent efter Samsung og Apple og verdens tredjestørste leverandør af mobiludstyr efter svenske Ericsson og finske Nokia. Huawei satser bevidst på at få fat i den dyrere ende af PC-salget.

Huaweis regnskab for 2016 viste et næsten uændret overskud på omkring fem milliarder dollars ud af en omsætning på mere end 75 milliarder dollars.

Også Huaweis kinesiske kollega, Lenovo, som er verdens næststørste PC-producent, har det sværere. Overskuddet for januar-marts faldt med 41 procent til 107 millioner dollars men ligger alligevel lidt bedre end forventet, og faktisk lykkedes det Lenovo at kapre en lidt større markedsandel og dermed nærme sig HP, som vippede Lenovo af den globale PC-trone.

pix-Missilaffyring

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen