Berlingske Business

HSBC vil bruge kunstig intelligens i kamp mod svindel

767956228.jpg
Den britiske bank HSBC vil fremover bruge kunstig intelligens-teknologi for bedre at kunne opdage svindel, hvidvask og finansiering af terror.

Den britiske bank HSBC vil fremover bruge kunstig intelligens-teknologi for bedre at kunne opdage svindel, hvidvask og finansiering af terror.

Det skriver Financial Times.

HSBC, der er Europas største bank, vil, i samarbejde med softwareudvikleren Quantexa, integrere kunstig intelligens i sine systemer, der skal sammenligne forbrugernes transaktioner med offentligt tilgængelig data, i et forsøg på at udpege mistænkelig adfærd.

Initiativet kommer, efter at storbanken gennem det sidste årti er blevet straffet med bøder i milliardklassen for ikke at stoppe finansiering af illegale aktiviteter.

Integrationen af kunstig intelligens-teknologi har til formål at spare HSBC for penge. Ifølge en undersøgelse, foretaget af det britiske selskab Financial Conduct Authority, bruger britiske banker 5 mia. pund (42,7 mia. kr.) om året på at bekæmpe kriminelle finansaktiviteter.

Andre banker, heriblandt Danske Bank, har også indgået samarbejde med softwareudviklere for bedre at kunne overvåge kriminelle aktiviteter.

638342005.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen