Berlingske Business
12:07USA's nye toldsatser kan øge spændingerne med Kina

HP generobrer føring i Europa

pix-PC-salg
PC-salget falder fortsat, fordi folk bruger pengene på tavle-PCer og smartphonetelefoner i stedet. Arkivfoto: Philippe Lopez, AFP/Scanpix Foto:

Amerikanske Hewlett-Packard har generobret positionen som den største PC-leverandør i Europa. Lenovo er slået ned på andenpladsen men står stadig bag næsten hver femte PC på verdensplan.

Den amerikanske PC-producent Hewlett-Packard (HP) har generobret positionen som den største PC-leverandør i Europa og slået kinesiske Lenovo af pinden. Lenovo er dog fortsat verdens samlet største PC-leverandør.

Hver femte PC leveret til butikshylderne i april-juni i Europa stod der HP på, mere præcist 20,9 procent, viser nye tal fra analysefirmaet Gartner, der følger teknologimarkederne tæt. Lenovo sidder på 18,4 procent, mens amerikanske Dell har 11,0 procent af det europæiske marked. Taiwanske Asus har en markedsandel på 9,9 procent, og konkurrenten Acer sidder på 9,2 procent.

Windows 10 har skabt dødvande

Det samlede PC-salg - som omfatter stationære og bærbare PCer men ikke letvægterne kaldet chromebooks og andre tavle-PCer - i Europa er dog faldet, nemlig fra 22,1 millioner i 2. kvartal 2014 til nu 18,6 millioner styk. Faldet skyldes både, at folk bruger deres penge på tavle-PCer og mobiltelefoner i stedet for på traditionelle PCer, og at PC-salget har været påvirket af, at Microsoft 29. juli lancerede sit nye styresystem, Windows 10, hvilket har fået mange til at vente med at skifte den gamle PC ud.

På verdensplan er PC-salget faldet fra 75,5 millioner styk i 2. kvartal 2014 til 68,4 millioner her et år senere, et fald på 9,5 procent. Lenovo fastholder her sin førerposition gennem flere år med en global markedsandel på 19,7 procent, hvor HP fortsætter som nummer to med 17,4 procent og Dell som nummer tre med 14,0 procent. Asus er nummer fire med 6,8 procent, mens Acer er femtestørst med 6,7 procent.

Det store fald i elektronikpriserne har ikke betydet, at folk bruger færre penge - tværtimod. I Vesteuropa ventes der i 2015 brugt for sammenlagt 116,1 milliarder dollars eller 789,9 milliarder kroner på forbrugerelektronik. Det er fire procent mere end i 2014, hvor der blev brugt 111,5 milliarder dollars, anslår Gartner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen