Berlingske Business

HP befæster førerposition som verdens PC-konge

pix-HP
Sådan så de ud engang: En HP-9845c Model 200 fra 1980, som for nogle dage siden var med på en historisk computerfestival i Berlin. HPs udvalg er noget anderledes i dag, hvor selskabet fastholder positionen som den største i verden. Arkivfoto: Omer Messinger, EPA/Scanpix Foto:

Amerikanerne har vind i sejlene, selv om PC-salget bare bliver ved med at falde.

Hewlett-Packard (HP) fastholder positionen som verdens største PC-producent på et marked, som for 12. kvartal i træk går tilbage.

67 millioner PCer - bærbare som stationære - blev der på verdensplan solgt i juli-septeember, viser friske tal fra analysehuset Gartner, der følger teknologimarkederne. Det er 3,6 procent færre end for et år siden på samme tid.

Der er dog tegn på, at faldet i Vesteuropa er ved at tage af. Det ligger kun 1,1 procent lavere end i 2016, og Gartner forventer, at det vil være stabilt i julekvartalet, som traditionelt er stort for elektronikproducenter.

pix-Elektroniksalg

Større afstand til Lenovo

Gartners tal omfatter hverken de prisbillige Chromebook-PCer, som bruger Googles særlige Chrome OS-styresystem, eller tavle-PCer som Apples iPad.

HP solgte i juli-september i alt 14,59 millioner PCer og sidder på 21,8 procent af verdensmarkedet efter at være gået 4,4 procent frem i forhold til sidste år på samme tid. Fremgangen er sket overalt i verden med undtagelse af hjemlandet, USA. Dermed øges distancen til kinesiske Lenovo, som igennem flere år har siddet på tronen men nu er nummer to med et salg på 14,35 millioner PCer og en global markedsandel på 21,4 procent. I forhold til sidste år er Lenovo dermed gået 1,5 procent tilbage.

Amerikanske Dell indtager tredjepladsen med 15,2 procent af det globale salg, mens taiwanske Asus er nummer fire med 7,3 procent. Amerikanske Apple kommer ind som nummer fem med en markedsandel på 6,9 procent.

25BUSPix-Lenovo-111136.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen