Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Hotelbranche efterlyser lige spilleregler for Airbnb

airbnb
Der er sket en fordobling i antallet af turister/gæster, der overnatter gennem Airbnb, på bare et år. Her er vi hjemme hos Erland Jacobsen, som tjener op mod 25.000 årligt på at udleje sin lejlighed gennem Airbnb. Her er han ved at gøre klar til en australsk pige, som ankommer senere. Foto:

Onlinetjenesten Airbnb er en så professionel, etableret og kommerciel aktør, at den bør underlægges samme strikse regler for udlejning af værelser som den øvrige hotelsektor, mener brancheorganisationen Horesta.

Den danske hotelbranche kræver nu bedre regulering af onlinetjenesten Airbnb, der formidler kontakt mellem private boligudlejere og lejere.

Tjenesten har været en gigantisk succes siden sit indtog for et par år tilbage, og ifølge Berlingske er der alene det seneste år sket en vækst på 66 procent i antallet af udbudte værelser og lejligheder på siden.

Hos brancheorganisationen Horesta, der er hovedorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, byder man konkurrencen velkommen, men efterlyser samtidig lige spilleregler for klassens nye dreng.

»Der er ingen tvivl om, at som regelsættet er i dag, så er der stor forskel på at være udlejer hos Airbnb og udlejer som hotel. Det, synes vi, er helt urimeligt. Airbnb er en meget stor, meget professionel og kommerciel spiller på markedet, og når man er det, skal man overholde de samme regler, som når man er udlejer af hotelværelser,« siger Katja Østergaard, administrerende direktør hos Horesta.

Udlejere hos Airbnb er eksempelvis ikke underlagt de samme krav om sikkerhed, som hotelbranchen er. Og det kvæler konkurrencen, mener Katja Østergaard.

»Det kan ikke være rigtigt, at når turisten drejer til højre og tager en overnatning på et hotel, så er det ét sæt spilleregler, og når turisten drejer til venstre og tager et værelse hos Airbnb, så er det et anderledes sæt spilleregler,« siger hun.

Katja Østergaard understreger, at hotelbranchen foreløbig ikke har lidt under Airbnbs fremmarch.

»Vi kan ikke se, at Airbnb tager markedsandele fra hotelovernatninger på nuværende tidspunkt. Både i 2013, 2014 og 2015 har der været rekordhøjt antal overnatninger på de danske hoteller,« siger hun.

I det første halvår af 2014 benyttede i alt 75.000 personer sig af muligheden for at bo privat via Airnbnb.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen