Berlingske Business

Historisk lov om at beskytte dine data gennemføres af svagt tilsyn

NKT. Kabler. PR-foto
NKT-kabler. PR-foto Foto:

Dine personlige oplysninger, din adfærd og dine præferencer bliver i stadig større omfang registreret af myndigheder og virksomheder i digitaliseringens navn. Det er smart i en fart, men risikoen for lækager, misbrug og kriminalitet er eskaleret i takt med udnyttelsen af vores data.

25. maj 2018 tvinges myndigheder og virksomheder til at tage datasikkerhed og privatlivsbeskyttelse langt mere alvorligt end i dag.

Det skriver Politiken tirsdag.

24BUS281485034-183439.jpg

Det sker med en ny persondatalov, der – fremelsket af banebrydende EU-regler – stiller skærpede krav. Eksempelvis risikerer firmaer bøder på op til 150 millioner kroner, hvis de groft forsømmer de nye dataregler.

Lovkravene er, ifølge erhvervslivet, nogle af de mest drastiske og omfattende i mange år, og det møder derfor kritik fra erhvervsorganisationer og flere eksperter, at regeringen til stadighed har undladt at styrke Datatilsynet, der har til opgave at håndhæve persondataloven og rådgive erhvervslivet og det offentlige om de nye regler. Men Datatilsynets bevilling i år på 22,8 millioner kroner er på det samme lave niveau, som for fire år siden. Dermed er der stadigvæk de samme 33 årsværk til at håndtere et i forvejen stigende omfang af opgaver samt rådgive om de nye regler.

»Det er vanvid, at Datatilsynet stadig ikke har fået tilført massive midler. Der er enormt brug for deres rådgivning om de nye regler, og samtidig burde tilsynet allerede rekruttere nye folk med et højt kompetenceniveau, så man kan matche erhvervslivet, der lige nu investerer kraftigt i dataretlig ekspertise«, siger Hanne Marie Motzfeldt, lektor med ekspertise i persondataret ved Syddansk Universitet, til Politiken.

Datatilsynets direktør Cristina Gulisano medgiver i en mail til Politiken, at de manglende ekstrabevillinger »bestemt er en udfordring«: »Men noget må og kommer der vel til at ske, så snart det er muligt. Når erhvervslivet anfører, at de har brug for et langt stærkere og proaktivt Datatilsyn, er det svært ikke at være enig«, siger hun til Politiken.

Novo Nordisk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen