Berlingske Business
15:24

Hidsige spekulationer om Apple-chef

Hidsige spekulationer om Apple-chef - 1
Apple-stifteren Steve Jobs' helbred er blevet ugebladsstof verden over. Her ses han under præsentationen på Macworld Expo i januar 2008. Foto:

Historien om Apple-chef Steve Jobs sygdom har efterhånden udviklet sig til noget, man kunne finde i et ugeblad. Pressen er gået over gevind i dækningen af Apple, lyder kritikken.

De amerikanske ugeblade har Angelina Jolie, Brad Pitt og Britney Spears. De danske har kongehuset. Men de internationale IT-medier har hidtil holdt sig fra kulørt ugebladsagtig journalistik, baseret på rygter og ubekræftede forlydender.

Men sådan er det ikke længere. Apple-chefen Steve Jobs har de seneste uger opnået en nærmest uhørt status, hvor selv det yderst troværdige nyhedsbureau Bloomberg har kastet sig ud i spekulationer om, hvorvidt Jobs i virkeligheden overvejer at få en ny lever.

Andre velanskrevne medier som CNN og Businessweek, har ligeledes frådende kastet sig over historien om Jobs sygdom og artiklerne, der hyppigt er baseret på anonyme kilder eller slet ingen kilder.

Fyring var en bommert

Apple-chefen vendte i slutningen af 1990erne tilbage til det Apple, som han selv grundlagde, men blev sidenhen smidt ud af efter et opgør med bestyrelsen. Det viste sig at være en bommert af kaliber, for Apple levede i årene derefter en nærmest syg tilværelse, hvor selskabet nærmest dagligt blev spået en snarlig konkurs.

Jobs tilbagevenden vendte imidlertid alting på hovedet, og siden har Apple bevæget sig fra at være klassens kræftramte dreng til nu at være IT-verdenens måske største mediedarling. Apple hyldes blandt andet for at have været isbryder i forhold til digital musik, som ingen havde forstået at kommercialisere, før Jobs lancerede iTunes Music Store, hvor værdikæden er tilrettelagt efter, at Apple ikke tjener ret meget på musikken, men derimod på salget af musikafspilleren iPod.

Radmager til en konference

For et par år siden blev Apple igen mediedarling, da selskabet lancerede iPhonen, der - trods fortsat meget små globale markedsandele - er blevet et symbol på, at amerikanerne stadig kan levere innovation i mobilbranchen, selv om det hidtidige amerikanske mobilikon, Motorola, nu er i store problemer.

Jobs har tidligere lidt af kræft men kom sig angiveligt efter en operation. Men for nogle måneder siden optrådte Apple-chefen pludselig radmager til en konference, og det satte gang i en stribe af spekulationer, der sikkert ikke er kulmineret endnu.

Efter massiv - med streg under - medieomtale måtte Jobs for nyligt til tasterne og forklare, at han led af en hormonel ubalance, der var simpel at helbrede, men som ville tage tid.

Nekrolog publiceret ved en fejl

Kort efter valgte han alligevel at melde sig syg i flere måneder. Det fik medierne til at koge af rygter om Jobs helbred - en sag, der tilsyneladende aldrig bliver kedelig. Et enkelt medie har endda ved et uheld bragt en nekrolog over Steve Jobs, der var forberedt, men ikke skulle have været publiceret før manden faktisk var død.

Dækningen af Jobs organer har også - blandt mange andre nået Bloomberg, der for nyligt bragte historien om, at Steve Jobs overvejer at få en ny lever - en oplysning uden nærmere kildeangivelse. Jobs eneste egen kommentar til historien var, i følge samme Bloomberg-historie:

"Hvorfor lader I mig ikke være - hvorfor er det her vigtigt?"

Hemmelighedskræmmeri

Dækningen af Apple sker dog kun sjældent med Apples egen medvirken. Selskabet, der har gjort hemmelighedskræmmeri til en disciplin i sig selv, udtaler sig kun sjældent og oftest i form af åbne breve, der postes på Apples eget website.

Det skete i forbindelse med Jobs brev om sin egen sygdom - men er også tidligere sket, efter at Apple i lang tid blev kritiseret for at binde kunder, der køber musik i iTunes Music Store til iPods til evig tid, fordi Apple bruger et særligt kopibeskyttelsessystem, som kun iPods kan håndtere.

Dækningen af Apple - og Jobs i særdeleshed - fik for nylig IT-skribenten Daniel Lyons fra det velansete tidsskrift Newsweek til at lange ud efter kollegaerne i den øvrige del af IT-pressen for at glorificere Apple og lave studehandler om eksklusive interviews med Jobs.

Daniel Lyons fremhæver, at pressen forlængst har solgt ud og ikke længere tør skrive ægte kritiske og dybdeborende historier om selskabet, som han beskriver som virksomhedernes svar på Barack Obama - selskabet, der ikke kan gøre noget galt. Lyons går endda så vidt som til at kalde Apple for en slags Scientology på grund af sin tilknappede stil.

Mens Lyons kritiserer pressen for at være for ukritisk, er Jobs i andre dele af pressen blevet hot stuff. Der spekuleres på kryds og tværs i, hvad Apple vil gøre uden Jobs og den berømte amerikanske blogger fra Techcrunch.com, Michael Arrington, har endda ifølge BBC udnævnt Steve Jobs til at være en nationalskat for hele USA.

Risiko for straf

Den eneste information, der er sluppet ud af manden selv, er, at han er sygemeldt for at komme sig over en hormonelt betinget sygdom, som har medført, at han har tabt sig for meget - og at sygdommen har vist sig værre end først antaget. Men kritikere har fremhævet, at han dermed har snydt offentligheden for vigtig information, og at Apple i sidste ende kan risikere at blive straffet for det.

Uanset hvad sandheden er, er dækningen utroværdig - og frem for alt plumrådden, mener Lyons.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen