Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Her vil IT-tsunamien ramme i 2015

krystalkugle
Overskrift
Berlingskes nærmest faste hold af teknologiske nytårsspåmænd og -kvinder har set ind i krystalkuglen og giver deres bud på, hvad 2015 vil bringe os. Foto:
Henrik Egede
Overskrift
Henrik Egede
Preben Mejer
Overskrift
Preben Mejer.
Anders Elbak
Overskrift
Anders Elbak
Birgitte Hass
Overskrift
Birgitte Hass.
John Strand
Overskrift
John Strand. 

Berlingskes nærmest faste hold af teknologiske nytårsspåmænd og -kvinder giver deres bud på, hvad 2015 vil bringe os – både derhjemme og på arbejde. Tag med på en fremtidstur, som meget snart kan blive nutid.

Køkkenmaskiner i miniudgave tilpasset singler. Selvtænkende dimser, der melder sig, når deres tilstedeværelse er påkrævet. Mobilbetaling ude i butikkerne, hvor man blot svinger telefonen forbi kasseterminalen og så har betalt. Og det fulde udvalg af TV, telefoni og internetforbindelser fra alle de store teleselskaber.

Det er blot nogle af de ting, som vi kan vente os i 2015, når teknologien fortsætter med at rulle ud og udvikle sig, mener Berlingskes hold af spåmænd og -kvinder, som følger tæt med i, hvad der sker.

Det er sjældent, at der kommer totalt nye og overraskende produkter på markedet. De seneste mange år har vist, hvordan kendte teknologier tages i brug på nye måder og udvikles til at kunne præcis det mere, som skal til, for at gøre dem virkeligt brugbare –eller i det mindste kunne sætte af.

2015 ser igen ud til at blive et år, hvor tendenser og produkter, som slet ikke stammer fra teknologiverdenen, med et par teknologiske vitaminer kan skabe små overraskelser og måske levere netop det, som vi har gået og ventet på – uden at tænke over det. F.eks. når teknologien rykker ind i køkkenet og går med i kampen mod madspild, eller de muligheder (og risici), som ligger i, at »Tingenes Internet« breder sig, og stadig mere udstyr kobles på nettet – fra køleskabe over sundhedsarmbånd til termostater.

Sammensmeltningen af mange verdener betyder samtidig, at helt nye aktører rykker ind på markeder, hvor andre hidtil har siddet alene, f.eks. når internet- og IT-giganter som Apple og Google gerne vil være alles digitale tegnebog i stedet for bankerne og vil levere TV på de skærme, som TV-udbyderne hidtil havde for sig selv.

Få eksperternes overblik over, hvad der venter os om måske allerede få måneder.

Henrik Egede, direktør i Foreningen af Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater (FEHA), som samler alle de store producenter af små elapparater og hårde hvidevarer.

MINI HVIDEVARE: Valget af hvidevarer og elektrisk køkkengrej sender tydelige signaler om, hvem du er – ligesom bilen, boghylden og musiksmagen. Valget af køkkenudstyr bliver i 2015 mere og mere personligt: Er vi til slowjuice, sous vide, ismaskine, vakuumpakker eller espressokaffe? Er vi til amerikaner- eller vinkøleskab? Er vi til design eller det mere ordinære? Valget er dit – og dit valg mellem tusindvis af produkter er i stigende grad udtryk for din personlighed. MINI TIL SINGLER: Fire ud af ti husholdninger i Danmark er singler – unge, midaldrende, ældre. Demografien inspirerer producenterne. Vi vil se »køkkenminier« vinde frem – helt små apparater, der fylder minimalt på køkkenbordet eller i bryggerset. En toaster med plads til en enkelt skive brød? En æggekoger til to æg? Eller en vaskemaskine på fire kg i 34 centimeters dybde. Stort har i årtier været smart – men det er småt også.

BRUG DET HELE: Madspildet er på retur, og det ny år vil sparke yderligere i den retning. Foruden snusfornuften kan teknologien hjælpe: Slowjuiceren kan presse lækre smoothies, men man kan også genbruge »grøntaffaldet« som greenies eller i urtefrikadeller. Det nye køleskab (i den dyre ende) kan sikre dine madvarer op til fem gange længere holdbarhed. Vakuumpakning bevarer det, du før smed ud. Forbrugerne har længe haft den rigtige holdning. Nu er de gået over til handling.

TJEKKET LOOK: Du kan – særligt nytårsdag – vælge en forvasket skjorte eller at bruge løbetrøjen én gang til. Men det er ultradårlig stil. Tjekket tøjstil er et must i 2015. Vort lækre tøj skal bevare farve og form længere. Samspillet mellem mere og mere smarte vaskemaskiner og de vaskeaktive stoffer er udviklet, så man kan vaske individuelt og skånsomt ved lavere temperaturer og med mindre brug af vaskemiddel. Dampstationen skåner tekstilerne. Forvasket og krøllet look er »so last year«!

URBAN URTEHAVE: »Urban Gardening« har været noget, futurister yndede at tale om. Nu er den her sørme, den urbane urtehave. En 29 cm stor, rund og hich-tech urtehave skaber fotosyntese året rundt midt på køkkenbordet. Sydens sol på Nordens køkkenborde. Høst perfekte krydderurter seks gange om året. Samtidig har man en lampe, der kan gøre sig i stuen eller soveværelset. Tjek finske Plantui.com – det bliver spændende at følge i 2015. De har valgt Danmark som begyndelsen på urtehavens erobring af verden.

Preben Mejer, medstifter af og bestyrelsesformand for Innovation Lab, et videncenter for ny teknologi med base i Aarhus, og det nærmeste, man kommer en ægte IT-guru i Danmark.

DINE DIMSER BLIVER AUTONOME: Først var der et internet af ting, masser af ting, 30 milliarder i 2020. Nu begynder de at kunne handle selvstændigt inden for de rammer, vi giver dem, og de tager selv ved lære. Nest-termostaten er et eksempel på en intelligent dims, der kan handle selvstændigt, takket være dens forbindelse til nettet og skyen samt dens intelligens.

FRA APPS TIL OMGIVENDE SERVICES: Der er millioner af apps, og de begynder at kunne tale med hinanden og udveksle data, men det er stadig mig, der skal begynde en app. I takt med at apps skal kunne bruges på andre enheder – armbåndsure, bilens forrude-head-up-skærm, Google Glasses (hvis nogen bruger dem) – bliver det nødvendigt, at apps forstår, når der er brug for dem, og bliver kloge nok til selv at træde frem. Og det gør de!

EFTER TABLET OG SMARTPHONE: Bedst som det gik rigtigt godt, faldt tabletsalget, og nu falder smartphonesalget. Vi skifter til nye formater, tabletten bliver klemt af stor-format-smartphones, eller »phablets«, og de sælger bedre end både smartphones og tablets. Og PCen kan ligesom Kurt Thorsen synge »Her har I mig tilbage«. Genopstanden og bedstsælgende er Microsofts hybride tablet/PC Surface 3. Lækkert design med magnettastatur, der gør, at den er tablet det ene øjeblik og bærbar det næste. Hybrid-PC og phablet er hot, smartphone og tablet er not.

WINDOWS VENDER TILBAGE: Windows har haft en vanskelig periode med Windows 8 og har været under kraftig beskydning, næsten som 1864-serien, men meget mere velfortjent end TV-serien, der var eminent. Nu kommer Windows 10, der sætter både Android og iOS i skyggen, og vil betyde genvundne markedsandele for Windows. Et velfungerende og sammenhængende Windows med masser af smarte funktioner

»HUMANS NEED NOT APPLY«: Dette begynder så småt i 2015, men er en langsigtet tendens. Vi begynder at få så avanceret teknologi, at job, der indtil nu har været forbeholdt mennesker, bliver overtaget af softwarerobotter med kunstig intelligens. »Cognitive computing« er over os og vil i de kommende år ændre ved op til 25 procent af de job, vi kender i dag. Hvis man er under uddannelse, skal man tænke sig om i forhold til, om jobbet er langtidsholdbart

Anders Elbak, analysechef hos analysehuset IDC, som følger teknologimarkederne tæt.

MOBILBETALING I BUTIKKEN: I 2014 har vi set Apple Pay lanceret i USA, bankernes SWIP-løsning er relanceret, og Lidl har lanceret kontaktfri betalingskasser. I 2015 kommer forbrugerne til at kunne betale med mobiltelefon i fysiske butikker. Der kommer med al sandsynlighed flere forskellige løsninger, som ikke nødvendigvis er kompatible, så forbrugerne kan ikke forvente at kunne bruge en enkelt app alle steder. Vi kommer også til at se flere butikker tage imod Bitcoin.

»INTERNET OF THINGS« OG SENSORER: Igen en tendens, som vi allerede har set noget til i år, men det accelererer i 2015. Vi kommer til at se mange flere intelligente og bedre integrerede løsninger. Virksomheder vil i stigende grad benytte data fra sensorer i beslutningsstøttesystemer og procesoptimering. Desuden vil vi se flere løsninger til »det intelligente hjem«.

HELT PÅ HOVEDET: Flere markeder vil blive vendt på hovedet, når nye virksomheder med nye forretningsmodeller går ind i traditionelle markeder. I år har vi set Uber vende op og ned på taximarkedet. Selv om Uber kan få svært ved på kort sigt at få fodfæste i det traditionelle marked, vil »persontransportmarkedet« ændres markant. Tilsvarende har TV-udbyderne lanceret mere fleksible TV-pakker, presset af forskellige streamingtjenester. 2015 vil byde på endnu flere eksempler med nye forretningsmodeller, der revolutionerer traditionelle brancher.

MOBIL KONKURRENCE: Markedet for smartphones, tablets og bærbare PCer vokser langt mindre end tidligere. Konkurrencen bliver skærpet yderligere, og Windows-baserede tablets vil konkurrere med de meget billige Android-enheder. Med Windows 10 kommer vi også til at se Windows-smartphones fra flere producenter (d.v.s. andre end Microsoft selv). Apple vil fortsætte med at gøre deres produktsortiment bredere og lancere en større iPad og en mindre iPhone.

IT I POLITIK: IT kommer til at spille en afgørende rolle ved Folketingsvalget. Velfærdsteknologi, Open Data og digitalisering af den offentlige sektor bliver meget debatteret. Enkelte politikere vil forstå at udnytte de sociale medier, som dermed for første gang kommer til at have en reel indflydelse på sammensætningen af Folketinget.

Birgitte Hass, nytiltrådt direktør for IT-Branchen, Danmarks største brancheforening for IT- og televirksomheder.

DELEØKONOMI OG DIGITAL FORANDRING: I år har danskerne taget streaming til sig. En ny digital forretningsmodel kan ændre et marked radikalt. Også på bogmarkedet ser vi nu streaming og abonnementstjenester, samtidig med at udenlandske aktører er på vej ind på markedet. Deleøkonomi og digitale forretningsmodeller vil i 2015 fortsætte ind over flere markeder og give helt nye tilbud, men også betyde hårde kampe med de traditionelle aktører og en udfordring af, om reguleringen er tidssvarende. Traditionelle aktører gør klogt i at gribe de nye digitale forretningsmodeller – for ellers gør andre det.

SUNDHED TIL AT TAGE PÅ BLIVER HVERMANDSEJE: Ure, armbånd osv. der giver mulighed for at måle vores aktivitet, kalorieforbrug, søvn osv., bliver for alvor udbredt og i forskellige prislejer, som gør dem langt mere tilgængelige. Selvmålingen bliver i endnu højere grad integreret i andre, mere multifunktionelle enheder. Det giver selvfølgelig en masse interessant viden om form og helbred. Men det rigtigt interessante bliver at se, hvor hurtigt myndigheder og private virksomheder i Danmark griber mulighederne for at bruge al den data konstruktivt især til forebyggelse i samspil med sundhedssystemet.

HÅRD KONKURRENCE OM BETALINGSLØSNINGER: Mobilbetalinger som Mobile Pay og Paii er kun begyndelsen. Længe har det været forventet, at vi ville opleve en markant forandring på betalingsmarkedet. Til sommer får vi kontaktløse betalinger med kreditkort. Samtidig ser vi helt nye globale aktører, bl.a. fra IT-verdenen, positionere sig på markedet for betalinger. Det bliver en game changer. Måske får vi etableret lovgrundlaget for helt kontaktløse butikker.

IT-SIKKERHED FÅR HØJ PRIORITET: IT-sikkerhed er blevet en nærværende bekymring. Vi er blevet mere bevidste om, hvem der har vores data, og hvad de bruges til. Virksomheder og offentlige myndigheder har fået et wake up-call om, hvor vigtigt det er at have styr på IT-sikkerheden. I 2015 bliver bekymring omsat til handling med større bevidsthed om sikkerhed, men også mere handling. Ikke alle har brug for samme niveau af sikkerhed – men alle har brug for det rette.

DIGITALE SMVER: Nu kommer digitalisering af især SMVerne. Især detailbranchen står på en brændende platform, hvor omsætningen flytter fra butikkerne over på nettet – og alt for ofte til udlandet. Danske virksomheder har et stort uindfriet potentiale for at blive mere konkurrencedygtige ved ny teknologi og klog brug af data. Det bliver vi nødt til at omsætte til handling for at styrke dansk erhvervslivs konkurrenceevne.

John Strand, teleanalytiker og direktør i Strand Consult, som foretager analyser for IT- og telebranchen verden over.

FÆRRE TELESELSKABER: Telia og Telenors fusion vil blive godkendt under den forudsætning, at de sælger et af deres mobilmærker fra og giver »3« adgang til billig, national roaming. Elselskaberne vil i tiåret for deres fibersatsning erkende, at det er på tide at få skabt volumen gennem konsolidering. Nogle af fiberselskaberne vil opgive deres satsning og overlade driften til andre. 2015 vil blive et år med store strukturelle ændringer og give ekstra meget arbejde hos de regulerende myndigheder.

MERE PÅ MENUKORTET: Ingen udbydere på det danske telemarked kan som TDC levere full service-løsninger (TV, mobil og bredbånd). Spørgsmålet er, om konsolideringen vil betyde, at der bliver skabt et seriøst alternativ til TDC. Telenor, Telia og »3« savner en TV-løsning, fiberselskaberne savner en mobilløsning, og »3« savner en fast bredbåndsforbindelse. Alle TDCs konkurrenter vil i 2015 se på, hvordan de kan få ekstra produkter på menukortet. 2015 vil byde på nye, spændende løsninger, og Telia/Telenor samt fiberselskaberne med SE/Stofa i spidsen vil drive udviklingen.

REGULATOR FÅR ET HÅRDT ÅR: I EU vil der være mere fokus på den industrielle vinkel, og Neelie Kroes telepakke vil blive flået fra hinanden. Det, der vedtages af ministerrådet, ligner næppe det, som Neelie Kroes foreslog, og parlamentet vedtog i sommer. EU-regulering vil betyde meget for arbejdet i Erhvervsstyrelsen, der skal producere en række rapporter om det danske marked i et år, hvor der skal være valg. Her vil vi opleve politikere overbyde hinanden om, hvad telebranchen skal levere til borgerne. Erhvervsstyrelsens nye bredbåndskortlægning vil komme under voldsom beskydning og vil blive misbrugt i den politiske debat.

STOR OPMÆRKSOMHED TIL »DET EKSTRA LAG«: I Danmark og i EU vil fokus blive rettet mod de mange internetaktører, der tilbyder danskerne tjenester, og hvordan og hvor de placerer deres indtægter og skatteoptimerer deres forretning. Også håndteringen af persondatabeskyttelse får stort fokus. Brugerne vil nok begynde at stille større krav til, hvordan deres data bliver brugt og passet på. Facebook, Google, Microsoft og en masse app-/serviceleverandører vil med stor sandsynlighed blive smidt ned i den samme sorte kasse som NSA og andre myndigheder, der har overvåget os. I Danmark vil det politiske system komme under øget pres, når der laves regler for at varetage de nationale sikkerhedsinteresser – det bliver justitsministerens største dilemma i 2015.

KEDELIGT ÅR FOR TELEFONER OG TJENESTER: 2015 bliver kedeligt, når det kommer til telefoner og tjenester. For langt de fleste byder 2015 ikke på den store »wow«-effekt. Størst opmærksomhed får mængden af billige smartphones fra bl.a. Kina. Flere og flere erkender, at internettet drives af den mobile udvikling. Hypen om »Tingenes Internet« fortsætter, og mange ting vil blive koblet trådløst på nettet. I Danmark bliver 2015 året, hvor langt de fleste betalingsløsninger understøtter NFC, og langt de fleste butikker kan tage imod betalingskort med NFC. Danskerne vil kunne få lagt nogle af deres NFC-kort på mobilen og så foretage små betalinger i butikkerne blot ved at lade telefonen passere en terminal i butikken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen